Mitä tekee timmillä vartalolla, jos ei ole kuitenkaan itseensä tyytyväinen?

hyvä-olo-3

Luin eilen tekstin otsikolla: “Mitä tekee sixpackillä, jos mieli ei voi hyvin?”. Teksti herätti minussa monenlaisia fiiliksiä. Se sai minut funtsimaan asioita ja halusin jakaa niitä myös täällä blogissani.

Tekstiin oli haastateltu fitness-urheilija Maija Ahosta. Maija oli oivaltanut, ettei onnea voi rakentaa timmin kropan varaan. Oivallus auttoi entistä pakkotreenaajaa löytämään liikkumisen ilon ja luopumaan pakkotreenaamisesta ja oman kropan aliarvioimisesta.

Tässä kolmen kappaleen verran otteita tuosta lukemastani tekstistä.

“Olin koko ajan nälkäinen ja pahalla tuulella. Portaita noustessa pyörrytti, ja tarvitsin väsymykseeni kahdet päiväunet. Silti julkaisin itsestäni Instagramissa energisiä treenikuvia. Vaikka olin alkanut inhota salilla käymistä, nautin siitä, että minua kutsuttiin fitness-Maijaksi.”

”Tunsin onnistuneeni, kun joku huomasi, että reiteni ovat kaventuneet tai ojentajani on alkanut erottua. Se ei kuitenkaan tehnyt minua tyytyväiseksi vaan heitti bensaa liekkeihin: minähän näytän, kuinka paljon ojentajani näkyy kuukauden päästä! En ole koskaan viettänyt niin paljon aikaa peilin edessä, ja kännykkäni oli täynnä kuvia hauiksestani ja pepustani.”

”Mitä enemmän itseäni tarkkailin, sitä enemmän kehonkuvani vääristyi. Ainoa muistoni finessmallifinaalista on pettymys. Olin paremmassa kunnossa kuin ikinä, mutta en kelvannut itselleni. Ajattelin vain sitä, että olin kilpailijoista ainoa, jonka vatsalihakset eivät piirtyneet täydellisesti esiin.”

hyvä-olo

Rehellisesti sanottuna tämä teksti sai minut hieman surulliseksi. Jollain tavoin se kuvaa hyvin sitä tilannetta, jossa monet nuoret ja vanhemmatkin ovat tuntemuksineen. Suhtautuvat omaan kroppaansa tyytymättömästi, vaikka aidosti tilanne olisi jotain täysin muuta. Miten ympäristö nykypäivänä ihannoi tuloksia, timmiä vartaloa ja aktiivisuutta – ja sitä kautta asetamme myös itsellemme kohtuuttomia tavoitteita ja päämääriä niihin ajoittain väkisinkin pyrkien.

Jollain tavoin tunnistan Maijan tarinasta myös itseni ollessani nuori lukioikäinen. Tuolloin harrastin suunnistusta ja juoksua kilpaa ja treenasin tavoitteellisesti kohti parempia tuloksia. Toisinaan myös pakotin itseni lenkille, vaikka väsymys painoi päälle ja treenitunnit viikolta oli jo ”kerätty”. Kestävyysurheilussa on myös etua hoikasta vartalosta. Olen kerran jos toisenkin kuullut suunnistajien ja juoksijoidenkin keskuudessa heitettävän huulta naisten painon ja tulosten korrelaatiosta ”Naiset voi laittaa juoksutuloksissa järjestykseen rasvaprosentin mukaan.” Lausahdus pitää siinä määrin paikkansa, että lihaksikas ja tukeva ei vaan mitenkään voi pärjätä hoikalle kestävyysjuoksijalle, vaikka kuinka paljon treenaisi. Muuta hyvää tai totta tuollaisessa huulen heitossa ei sitten olekaan. Onhan tuollainen lausahdus niin viivasuora yleistys, ettei soisi sellaista ainakaan nuoren treenaajan korviin kantautuvan.

Kaiken, ihan kaiken pitäisi kuitenkin kummuta omasta sisäisestä motivaatiosta, urheilun ilosta, itsensä haastamisesta, positiivisuudesta, tavoitteiden saavuttamisesta ja sitä kautta kehittymisestä ja tyytyväisyydestä omaan vartaloon. Kun mieli ja kroppa ovat tasapainossa, voi saavuttaa myös tuloksia.

hyvä-olo-4

Jaan itse lähes päivittäin Instagrammissani treenikuvia, juoksukuvia, motivaatiokuvia. Innostan seuraajiani liikkumaan ja haluan jakaa positiivista kuvaa urheilusta. Haluan jakaa ajatuksiani terveelliseen elämäntapaa liittyen – niin että maalaisjärki ja hyvä mieli pidetään hommassa mukana. Miksi sitten ylipäätään treenaan ja urheilen? Mitkä asiat minua motivoivat treenaamaan? En voi tietenkään kieltää, etteikö hyväkuntoinen vartalo, painonhallinta ja ulkoiset seikat olisi mielessäni jossain määrin. Silti PALJON suuremman painoarvon annan urheilun tuomalle hyvälle ololle, treenistä saaduille endorfiineille ja energialle. Parantuvat juoksutulokset ja itsensä haastaminen ovat toki myös yksi motivaation lähteeni, joka tulee kaupan päälle treenistä.

27 vuoden ikään olen kuitenkin oppinut kuuntelemaan omaa kehoani ja sitä mitä se minulle kertoo. Otan lepoa silloin kun siltä tuntuu. Ja mainittakoon että kilpa- ja huippu-urheilijat ovat asia erikseen, siellä onkin mentävä ajoittain hämärän rajamailla ja ronskisti oman mukavuusalueen ulkopuolelle, jotta kehittyy. Minä, kuten varmaan moni muukin siellä ruudun takana on kuntourheilija. Siinä tapauksessa – minun mielestäni ainakin – parhaimmat tulokset ja mielihyvän urheilusta saavuttaa kun tekee sitä mistä itse pitää, sen verran kuin tuntuu hyvältä ja nauttii urheilun tuomasta hyvästä olosta omia fiiliksiä kuunnellen. Ei puristeta sitä mailaa liikaa!

hyvä-olo-2

Näillä ajatuksilla haluan toivottaa ihan jokaiselle kivoja kesätreenejä, juoksulenkkejä kauniissa maisemissa tai iloisia hikitreenejä oman lajin parissa. Välissä on hyvä venytellä tai makoilla laiturilla kun siltä tuntuu. Ja omaa kroppaa pitää arvostaa ja olla siitä kiitollinen.

Aurinkoa, hyvää oloa ja armollisuutta omaa arvokasta kroppaa kohtaan!

-Hilla

Kehonhuolto raskausaikana

Olen huomannut nyt raskausaikana, että kehonhuolto liikunnan ja treenien lisäksi on erityisen tärkeää. Juoksulenkeistä palautuu hitaammin ja vanhoihin treenimääriin tottuneena on pitänyt ottaa käsijarru käyttöön. Siinä on kieltämättä ollut hieman opettelemista.

Juoksulenkille lähtiessäni saatan lähteä painelemaan samaa vanhaa tuttua vauhtia ja huomata hetken päästä, että sykkeet ovat korkealla, hengitys kovaäänistä ja vatsaakin voi hieman painaa. Tuntemusten jälkeen olen toki aina hidastanut vauhtia ja katsonut jopa sykemittaristani vauhtia, jotta se pysyy tarpeeksi alhaisena. Tavallaan mielenkiintoista huomata, että juoksukuntoa edelleen löytyisi, mutta kroppa reagoi treeniin ihan eritavalla.

hillasfi_juhannus-8

hillasfi_juhannus 5

Vielä juhannuksena juoksin 10 kilometrin lenkin tuntiin, eli kuuden minuutin kilometrivauhtia. Olin vauhdistani jopa hieman ihmeissäni. Hyvien yöunien ja kevyen aamupalan jälkeen juoksu tuntui todella hyvältä ja siksi annoin mennä. Seuraavana päivänä askel tosin painoi ja otinkin sitten kevyemmin.

Ja vaikka puhunkin nyt juoksuvauhdeista, ei niillä käytännössä ole mitään merkitystä. Liikun hyvän olon takia ja fiiliksen mukaan. Silti on mukava hieman seurailla vauhteja ja oman kropan reagoimista treeniin nyt kun vatsassa on matkassa kaveri. Kohta juoksuun tulee kuitenkin useampien viikkojen tauko, joten näistä viimeisistä juoksuviikoista nautin nyt sydämeni kyllyydestä.

Kehonhuolto-raskausaikana-2

Treeniä, lepoa ja kehonhuoltoa sopivassa suhteessa

Juoksu ja raskaus aiheuttavat monille selkävaivoja – ennemmin tai myöhemmin. Onnekkaita ovat ne, joille ei tule mitään kolotuksia. Minulla oikeastaan selkää pakotti muutama viikko sitten enemmän, mutta nyt tilanne on parempi. Ehkäpä vatsa kasvoi kipuilujen aikana enemmän ja aiheutti siksi tuntemuksia alaselkään. Nyt tilanne on oikeastaan todella hyvä, mutta olen kyllä myös itse yrittänyt vaikuttaa siihen, että pysyn mahdollisimman hyvässä kunnossa koko raskauden ajan.

Kehonhuolto-raskausaikana-1

Olen käynyt muun muassa joogassa, venytellyt iltaisin tv:tä katsellessa, harrastanut monipuolista hyötyliikuntaa, välttänyt istumista töissä toimistolla tai vaihdellut asentoa ainakin istumisen ja seisomisen välillä päivän mittaan. Viikko sitten kävin testaamassa myös Kalevalaista jäsenkorjausta, jota kosmetologini suositteli minun kokeilevan. Hänen mukaansa lempeä hieronta ja aktiivinen venyttely sopivat hyvin raskaana olevalle ja laittaa samalla nesteet kiertämään kehossa. Kauneushoitola Lumiannassa Kalevalaista jäsenkorjausta tekee Annikan sisko Kristiina.

Kalevalainen jäsenkorjaus pyrkii tuki- ja liikuntaelimistön tasapainottamiseen, mikä auttaa parantamaan erilaisia selkä-, niska–hartia-kipuja sekä ns. jäätyneiden nivelten aiheuttamia vaivoja. Hoidossa mobilisoidaan niveliä, parannetaan sidekudosten ja lihasten liikkuvuutta venyttämällä niitä asiakkaan omaehtoisia liikeratoja hyödyntäen. Tukirakenteet saatetaan paikalleen käyttäen hyväksi asiakkaan vapaaehtoista liikerataa ja nivelkanavat avataan kevyellä venytysliikkeellä. Hoito sopii hyvin urheilijoille sekä pitkittyneistä tuki- ja liikuntaelinvaivoista kärsiville. Lähde.

hillasfi_juhannus-12

Oma oloni hoidon jälkeen oli todella rentoutunut ja paikat tuntuivat hoidon aikana avautuvan. Hieronta päättyi niskaan ja pään alueen lihaksiin ja olin lähes unessa lopulta kun hoito oli loppumaisillaan. Olen tottunut käymään klassisessa hieronnassa tai urheiluhieronnassa, mutta oli todella mukava kokeilla jotain täysin erilaista hoitoa. Varsinkin jos esimerkiksi urheilusta tai raskaudesta johtuen kropassa on kiristäviä paikkoja tai kiputiloja, uskoisin tämän hoidon antavan helpotusta sellaisiin oireisiin. Alaselkäni ainakin tykkäsi tästä hoidosta. Jos varaat aikaa Lumiannaan Kalevalaiseen jäsenkorjaukseen, saat 10 % alennuksen mainitsemalla, että olet lukenut hoidosta blogistani.

Juhannuksena saunoimme ja teimme myös mökillä itse jalkahoitoja, jotka tekevät todella hyvää ja rentouttavat mieltä ja kehoa. Omaa hyvinvointia voi siis hoitaa monella tapaa. Tärkeintä on, että siihen kiinnittää huomiota ja antaa treenin lisäksi myös lepoa ja huolta omalle arvokkaalle kropalleen. Terveys on kuitenkin kaikki kaikessa.

Kehonhuolto-raskausaikana-3

Miten sinä tykkäät hemmotella itseäsi? Tai miten huollat kehoasi, teetkö sitä säännöllisesti vai vasta sitten kun on pakko? Olisi kiva kuulla ajatuksianne. Minulle saa myös ehdottaa hyviä hierojia pääkaupunkiseudulta, uusia paikkoja on mukava testailla.

Hyvinvoivaa päivää sulle!

-Hilla