Kiitos avustanne

Kiitos kun niin moni laittoi minulle viestiä tämän postauksen jälkeen etsiessäni harjoitusasiakasta health coach -opintojani varten. Oli mukava huomata, että niin moni oli valmis tulemaan harjoitusasiakkaakseni hyvinvointivalmennukseen. Kiitos avustanne!

Sain kuitenkin yli 100 hakemusta ja niiden joukosta valitsin lopulta kaksi henkilöä, jotka sopivat taustoiltaan ja tilanteeltaan tässä kohtaa parhaiten asiakkaikseni. Niin mielelläni valmentaisin teitä kaikkia, mutta harmillisesti se ei vaan ole mitenkään mahdollista. Onnekseni kirjoitan tätä blogia, siten minulla on mahdollisuus jakaa suuremmalle joukolle ajatuksiani, inspiraatiota ja hyvää oloa myös tässä muodossa. 

Valmistun hyvinvointivalmentajaksi tämän vuoden loppupuolella, jonka jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa valmennukseeni yksityisasiakkaita. Saa nähdä, miten tulevaisuus muodostuu töiden suhteen, mutta jossain unelmissa minulla siintää ajatus hyvinvointiviikonlopuista tai freesillä tavalla toteutetuista ryhmävalmennuksista, joihin liittyisi myös luonto ja liikunta jollain tapaa. Saa nähdä, mitä tulevaisuudessa näiden aiheiden ympärillä keksin.

Toivotan sinulle joka tapauksessa mukavaa syksyn jatkoa, yritin vastata kaikkiin hekemuksiin henkilökohtaisesti sähköpostilla, mutta jos jollekin unohdin vastata, niin tässä kollektiivinen vastaus kaikkiin kyselyihin.:)

Olethan armollinen itsellesi, tee asioita, joista pidät ja nauti niistä sinun elämäsi onnen palasista, ihan niistä pienimmistäkin. 🙂 Ihanaa, että olet siellä ja seurailet somessa. <3

-Hilla

Onnellisuuteen liittyen tässä ajatuksiani. 

Miksi olen onnellinen?

Onnellisuuteen on oikotie, sanoisin. Onnellisuuteen oikotie on siinä, että osaa nähdä oman elämän rikkaudet, eikä haikaile kaiken aikaa jotain enemmän. Onnellisuus on loppujen lopuksi pieniä asioita.

Omaan onnellisuuden kokemukseeni on ollut positiivista vaikutusta menneellä vuodella ja äitiyslomalla. Vaikka äitiysloma onkin omalla tavalla vauvan hoidon osalta kiireistä aikaa, on mennyt vuosi antanut minulle mahdollisuuden myös pysähtyä ja miettiä mitä minä haluan.

Omille ajatuksille on ollut aikaa, olen vaunulenkeillä pyöritellyt ajatuksia mielessäni ja miettinyt, mikä elämässäni on hyvää juuri nyt.

Olen saanut kokea menneen vuoden aikana äidiksi tulon, olen kokenut onnistuneeni siinä ja saanut siitä ihan älyttömästi voimaa ja onnellisuutta. Sekin on osa onnellisuuden kokemusta.

Työ on iso osa elämää. Vietämmehän työn parissa kolmasosan jokaisesta vuorokaudesta. Äitiyslomalla olen ehtinyt tehdä pohdintaa sen suhteen, mitä haluan tulevaisuudessa tehdä. Missä minä olen hyvä, mitkä ovat vahvuuksiani ja millaisissa tehtävissä viihdyn työrintamalla ja saan energiaa päiviini sitä kautta. Olen saanut kokeilla myös yrittäjyyttä oman toiminimen kautta nyt äitiysloman aikana ja sekin on lisännyt jollain tavalla onnellisuutta. Olen yrittäjähenkinen ihminen, siksi on ollut todella hienoa huomata, että oman yrityksen pyörittäminenkin voisi olla joskus myöhemmin tulevaisuudessa mahdollista. Ei sitäkään vaihtoehtoa tarvitse sulkea pois.

Olen onnellinen siksikin, että minulla on rakastava mies rinnalla kulkemassa elämää kanssani. Parisuhde on iso osa onnellisuuttani. Vauvavuosi ei ole ollut kaikista helpoin vuosi, mutta se on kasvattanut meitä ja yhdistänyt entisestään. Niin klisee kuin asia onkin, mutta pienet hasteet kasvattaa. Kyllä se on ihana olo mennä nukkumaan yhdessä ja katsoa omaa nukkuvaa lasta. Vaikka muu päivä olisi ollut hullunmyllyä tai arkista perä pitkällä kiitämistä, niin siinä hetkessä minä pysähdyn.

Onnellisuus on pieniä asioita. Viihdyn luonnossa, saan hyvää oloa liikunnasta ja yritän avata silmiäni ihan perusasioiden äärelläkin. Lämmin sauna, kuuma kuppi teetä, ystävän tapaaminen tai rauhallinen hetki kirja kädessä. Onnellisuuden hetkiä ovat kaikki edellä mainitut minulle.

Miksi olen onnellinen? Olen onnellinen siksi, että olen tyytyväinen omaan elämääni sellaisena kuin se on, mutta tuntien silti, että minulla on mahdollisuus tehdä omilla valinnoilla muutoksia, jos niin haluan. Onnellisuus on itseensä uskomista, tasapainoa ja arkista hyvää oloa.

Ainahan voisi olla enemmän, paremmin, toisella tavalla tai mitä vaan. Sille tielle ei kuitenkaan kannata lähteä, koska se tie ei lopu koskaan. Aina joku osaa paremmin, aina jollain on enemmän, aina joku keksii sinua ennen, aina jonkun elämä näyttää ulospäin paremmalta ja niin edelleen.

Onnellisuus on sitä, että avaa silmänsä oman elämän kauneudelle ja nauttii matkasta ylä- sekä alamäkineen.

Onnellista viikkoa!

-Hilla

 

Lue lisää:

Balanssista ja elämän tasapainosta

Mitä on mindfulness?

Onnekas

Suoritatko hyvinvointia?

Luonnollisemmat valintani

10 arjen iloa

Mistä olen tänään kiitollinen?

Hallitseeko kiire sinua?

Keho ja mieli rauhoittuu

Inspiraatiosta ja luovuudesta

Sinä olet ihana

Sykkeet laskee

Hyvinvointini kulmakivet x 9

Täydellistä syömistä ei kannata tavoitella

Aikuisen asiakkaan ravintovalmennus oli Health Coach -opintojeni aiheena menneen viikonlopun aikana. Koko viikonlopun meille oli puhumassa laillistettu ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri, joka puhui ja kertoi asioista faktatiedon valossa asiantuntijana, tieteellisestä näkökulmasta sekä tietenkin myös oman kokemuksen ja asiakastyön näkökulmasta. Viikonlopun aikana tuli kerrattua paljon perusasioita ravitsemukseen liittyen, mutta niiden lisäksi sain ahaa-elämyksiä, joita uuden oppiminen usein tuottaa. Toisaalta sain vahvistusta edelleen sille, että ruokavalioon ja ravitsemukseen voi todellakin suhtautua rennolla tavalla ja riittää, että asiat ovat isossa kuvassa kunnossa. Mediassa uutisoidaan paljon kaikenlaisia trendiruokavalioita ja -dieettejä, joiden taustalla ei kuitenkaan ole tieteellistä näyttöä tai tutkimuksia, mutta kuitenkin ne laittavat monen pään pyörälle ja sekoittavat ajatusta siitä, mikä onkaan oikeasti tervettä ja terveellistä ruokailua.

Ruuan ei tarvitse olla eksoottista superfoodia eikä lähituotettua luomua ollakseen ravitsemuksellisesti laadukasta. Tavallisesta ruuasta voi koostaa monella tapaa oman näköistä ruokavaliota, joka on yhtälailla terveellistä. Terveellisellä ja ravitsevalla tavalla voi syödä monella tapaa, se tuli selväksi viikonlopun aikana. Terveyden edistämisen kannalta tärkeintä on, että suosii ruokia, jotka ovat ravitsemuksellisesti laadukkaita eli niissä on hyvä ravintoarvo. Ravintoarvolla tarkoitetaan ruuan sisältämien välttämättömien vitamiinien ja kivennäisaineiden sekä lukemattomien muiden hyödyllisien ravintoaineiden, kuten kuitujen, aminohappojen ja rasvojen määrää, laatua ja moninaisuutta. Tärkeimpinä pointteja kasvisten riittävä määrä, hyvien kuitujen ja hiilihydraattien osuus ruokavaliossa, värikäs ruoka, riittävä nesteen juominen ja kohtuullinen proteiinien käyttö.

Matalan ravintoaineiden ruokavaliosta puhutaan usein arkikielessä termeillä ”tyhjät kalorit”, ”höttöhiillarit” tai ”tyhjät kalorit”, kun tarkoitetaan esimerkiksi hiilihydraattiruokia, joissa on paljon tyhjää energiaa lisätyn sokerin tai puhdistetun viljan muodossa. Tällaisia voisi olla vaikka valkoinen vehväpaahtoleipä, leivonnaiset ja sokerijuomat. Näitäkään ruoka-aineita ei tarvitse kokonaan ruokavaliosta kieltää tai poistaa, lähinnä kiinnittää huomiota siihen, että niiden osuus koko ruokavaliossa pysyy pienenä tai kohtuullisena.

Viikonlopun annissa parasta oli mielestäni ravitsemusterapeutin näkemys siitä, mikä on (riittävän) terveellistä ruokailua ja miten se on helppo toteuttaa arjessa. Kieltämisen sijaan on hyvä ajatella, että lisään ruokavaliooni jotain. Herkkuja ei tarvitse kieltää, mutta sen sijaan voi lisätä ruokavalioon hyviä hiilihydraatteja, kasviksia tai syödä kunnollisen lämpimän ruuan illalla, jolloin vatsa täyttyy paremmilla vaihtoehdoilla. Kun saa riittävästi energiaa hyvistä lähteistä, ei herkkutelullekaan ole yhtä suurta tarvetta.  Näin kieltämisen ja rajoittamisen sijaan sallitaan ja ohjataan omia valintoja parempaan suuntaan.

Monesti kuulee, että suomalaisia ravintosuosituksia ja lautasmalleja parjataan niiden yleisyydestä. Tavallaan ne ovatkin yleistys, sillä ravitsemussuositukset ovat tehty suositukseksi tutkimustulosten keskiarvoista, jotka antavat suuressa kuvassa ohjetta siihen, miten kannattaisi koostaa monipuolinen ja terveellinen ruokavalio. Terveellisen ja monipuolisen ruokavalion voi kuitenkin koostaa monella erilaisella tavalla, ottaen huomioon henkilökohtaiset mieltymykset tai rajoitteet. Ei ole yhtä tapaa syödä oikein tai monipuolisesti. Tärkeämpää on valinnat pitkällä aikavälillä sekä ruokavalion peruspilarit, joista päivittäinen energiansaanti suurimmaksi osaksi muodostuu.

Länsimaisessa runsaudessa suurta osaa väestöä haittaa liikapaino, mutta yhtälailla moni kärsii liiasta rajoittamisesta ja syö liian vähän. Kun syö ”normaalia” ruokaa liian vähän, kasvaa himo epäterveellisiin ruoka-aineisiin suuremmaksi. Ravintoterapeutti kertoikin, että moni asiakas hyötyy painonpudotuksessa eniten siitä, että alkaa syödä riittävästi terveellistä kotiruokaa. Sen jälkeen häviää himot ja kroppa pääsee pois säästöliekin tilasta.

Syömiseen ja ruokailuun liittyy paljon mielipiteitä, uskomuksia, harhaluuloja, tottumuksia ja median aiheuttamia trendidieettejä. Myös ihmisten omiin havaintoihin ja kokemuksiin pohjautuva arkitieto voi aiheuttaa vääristyneitä yleistyksiä ja hätiköityjä johtopäätöksiä. Vaikka jotkut  ruoka-aineet  aiheuttavat joillekin ihmisille ongelmia, ei se tarkoita, että ruoka-aineet olisivat kaikille ihmisille sopimattomia. Tällä hetkellä esimerkiksi maitotuotteet ovat monilla ihmisillä ns. mustalla listalla, mutta tutkimusten valossa esimerkiksi hapanmaitotuotteet ovat erittäin hyvä osa ruokavaliota ja tukevat suoliston toimintaa ja bakteerikantaa. Sama on viljatuotteiden kanssa, kaikille ei ehkä viljat sovi, mutta se ei kuitenkaan tee viljatuotteista missään määrin huonoja. Esimerkiksi täysjyväleipä tai kaurapuuro ovat erittäin hyviä kuidun lähteitä ja voivat sopia joillekin hyvin osaksi omaa ruokavaliota. Näissäkin asioissa on toki muistettava kohtuus. Kaikkien ei tietenkään tarvitse syödä leipää tai maitotuotteita, monipuoliseen ruokavalioon pääsee helposti ilman niitäkin. On silti turhaa, että mielipiteet, henkilökohtaiset kokemukset, media tai trendit tekevät tavallisista ruuista hetkittäin ”epäterveellisiä” ja vääristävät osan ajatusmaailmaa siitä, mitä saa tai pitäisi syödä.

Tuntuu, etten pysty mitenkään avaamaan tähän yhteen postaukseen kaikkia niitä ajatuksia, joita viime viikonlopun ravintoluennot minussa herättivät. Opin jonkin verran uusia asioita, mutta yhtälailla teki todella hyvää kerrata niitä perusasioita, jotka helposti ravinnon ympärillä unohdamme. Kohtuus kaikessa, sallivuus, tasapaino ja monipuolisuus ovat ehkäpä niitä avainsanoja, joista seuraavalla kerralla jatkan.

Kirjoittelin viikonlopun aikana hyviä vinkkejä ja ajatuksia muistiinpanoihini, ehkäpä niistäkin osa päätyy tänne blogin puolelle.

Mitä ajatuksia ravinto- ja ruokavalioasiat teissä herättää?

-Hilla

ps. Kuvissa ei taida olla ainuttakaan kuvaa meidän tavallisesta arkiruuasta, niistä kameralle tallentuu harvemmin kuvaa. Tämän tekstin kuvituksena ruokakuvia, jotka ovat vähän spesiaalitilanteista viime kesältä. Pitäisi useammin kuvata ihan niitä arkisimpiakin ruokia, jotta voisi jakaa niistäkin kuvia tänne.