Hormonaalisen aknen hoito ruokavaliolla: akne ja sokeri

Minulla on ollut teini-iästä asti epäpuhtauksiin taipuvainen iho. Jos maailmassa voisi toivoa ihan mitä vain toiveita, voisin toivoa, että jostain tupsahtaisi minulle täydellinen iho ilman näppyä, finnejä, epäpuhtauksia tai hormoniaknea. Harmi vaan sellaisia toiveita ei ole, joten asian kanssa on pitänyt oppia elämään ja miettiä, miten ihon saa pidettyä (mahdollisimman) hyvässä kunnossa.

Olen kirjoittanut aiheesta ennenkin blogissa. Miten saada akneiho kuntoon? sekä Epäpuhtaan ja hormonaalisesti oikuttelevan ihon hoidosta.

Oma tilanne ei ole sieltä pahimmasta päästä, posket eivät helota punaisenaan isoja aknefinnejä, mutta kyllä omat epäpuhtaudet on ihotautilääkärin kanssa luokiteltu menneinä vuosina aikuisiän akneksi. Itselläni ongelmakohtia ovat olleet yläselkä sekä nyt raskauden ja ihmetyksen jälkeen kaulafinnit, sellaiset syvällä ihon alla olevat paukamat, jotka ovat kipeitä ja pysyvät sitkeästi paikoillaan viikosta toiseen. Kuinka ärsyttävää! Miksi aikuisiässäkin pitää vielä saada harmaita hiuksia näinkin turhan asian kanssa?

Raskaus- ja imetysajan ihoni oli parhaassa kunnossa. Iho hehkui, vatsa kasvoi ja kasvoilla oli se kuuluisa raskausajan hehku. Ne on ne hormonit! Imetysaikana ihoni pysyi edelleen hyvänä korkeamman hormonitoiminnan ansiosta, vaikka herkuttelinkin enemmän ja Fazerin sinistä kului raita jos toinenkin aina silloin tällöin. Ruokavaliolla ei ollut raskausaikana ja imetysaikana vaikutusta ihon kuntoon. Naishormonit pitivät huolen siitä, että iho hehkui.

Imetyksen loputtua huomasin ihon kunnossa muutoksen. Noin kuukauden aikana näppyä ja finnejä tuli lisää ja parhaillaan ollaan samassa tilanteessa. Olen siis hyvin varma siitä, että omalla kohdallani finnit ovat hormonaalisen vaihtelun tulosta. En aio silti luovuttaa asian kanssa, vaan uskon, että asia on mahdollista korjata puhtaalla ruokavaliolla, hyvällä hoidolla ja ajan kulumisella. Suurimmaksi painopisteeksi tällä kertaa laitan kuitenkin ruokavalion.

Olen menossa huomenna Saran luo kasvohoitoon. Sara on luottokasvohoitajani, jonka hoidoissa on aina yhtä rentouttavaa käydä. Fiilis on niin euforinen ja samalla saan Saralta myös tsemppiä siihen, että paremman ihon saavuttamiseksi on paljon tehtävissä. Tälläkin kertaa aion kasvohoidon lisäksi puhua ruokavalion ja ihonhoitotuotteiden merkityksestä. Antibiottikuureihin en ole nimittäin valmis kajoamaan, vaan luotan asian korjaantuvan muilla keinoilla. Ainakin aluksi haluan niin uskoa.

Sara on nähnyt paljon asiakkaita, joiden akneiho on lähtenyt parantumaan ruokavaliomuutosten jälkeen. Blogissaan Sara on käsitellyt näitä aiheita todella hyvin ja esimerkiksi tämä kohta kuvaa omaa tilannettani aika hyvin:

Tässä kirjoituksessani keskityn kuitenkin sokerin vaikutuksiin hormonaalisen aknen näkökulmasta, sillä leijonanosa omasta asiakaskunnastani koostuu 25-30 vuotiaista naisista, jotka  kamppailevat tai ovat ensimmäistä hoitoaikaa varatessaan kamppailleet aikuisiällä puhjenneen aknen kanssa. Näistä naisista lähestulkoon jokainen kärsii hormonaalista aknesta, takanaan hyvin toistensa kaltainen tarina: useamman vuoden käytössä ollut hormonaalinen ehkäisy on hiljattain lopetettu ja sen jälkimainingeissa on puhjennut akne, jonka seurauksena moni on syönyt ihotautilääkäriltä saadun pitkän antibioottikuurin tai useitakin.”

”Lähes jokainen nainen huomaa ihossaan muutoksia jo pelkästään yhden hormonikierron aikana. Iho on yleensä parhaimmillaan ja hehkuvimmillaan kierron puolivälissä, jolloin estrogeenitasot ovat korkeimmillaan. Kierron lopussa estrogeenitasot romahtavat ja tällöin on yleensä se hetki kun kasvojen iholle ilmestyy vähintään se yksin kipeä hormonifinni vaikka muuten ei näppyihin olisi taipumusta ollenkaan. Ymmärtääkseni saman tyyppinen ilmiö tapahtuu hormonaalisen ehkäisyn lopettamisen myötä kun kroppa ei enää saakkaan kuukausittaista tasaista hormoniannosta pillereistä ja hormonitasapaino muuttuu laskeneen estrogeenitason myötä. Kun naisen kehossa ei ole tarpeeksi estrogeenia tasapainottamaan testosteronin määrää, ihon talirauhaset aktivoituvat ja alkavat tuottaa aiempaa enemmän  talia. Näiden hormonaalisten muutosten ja lisääntyneen talintuotannon myötä iho on alttiimpi alusta aknelle. Yksinään ihon muuttuminen öljyisemmäksi ei kuitenkaan aknea aiheuta, vaan tarvitaan myös muita tekijöitä, kuten edellä on mainittu. Tässä kohtaa astuvat mukaan mm. sokeri ja muut nopeasti verensokeria ja insuliinitasoja nostavat hiilihydraatit.”

Ruokavalion ja hormonitoiminnan välistä syy-seuraus yhteyttä kuin myös merkitystään ihon hyvinvoinnissa ei läheskään aina tiedosteta, ymmärretä tai uskota. Vaikka ihon kanssa olisi paljonkin ongelmia, on harva silti välittömästi valmis käärimään hihansa ja testaamaan tietyistä ruoka-aineista luopumista edes hetkellisen eliminaatiodieetin verran.”

Saan kaulan alueen ongelmakohdat hyvin meikillä piiloon, eikä omista blogikuvistani varmaankaan koskaan huomaa, että minulla olisi sen ihmeemmin mitään ongelmia ihossa. Jokainen, joka aikuisiän aknesta ja finnipaukamista kärsii, voi kuitenkin helposti samaistua siihen ärsyttävään tunteeseen, jota kipeät finnit aiheuttavat ja minkälaista vaivaa niiden peittäminen aiheuttaa. Olen vuosien ajan kokeillut jos jonkinlaista; antibiottikuuria, erilaisia hoitotuotteita ja vähän ruokavaliomuutoksiakin. Tällä kertaa aion kääriä kunnolla hihat ja kokeilla ruokavaliomuutoksia hieman suuremmalla kädellä. Tähän mennessä olen ollut viikon ilman sokeria, lisännyt kasviksia ruokavaliooni, yrittänyt juoda riittävästi sekä korvannut osan lihatuotteista kasvikunnan vaihtoehdoilla. Herkkuihin en ole koskenut, vaan tulehdusta ruokkivan sokerin pidän minimissä.

Ihon parantumiselle on annettava aikaa, seuraavan kuukauden tai kaksi aion syödä akneiholle suotuisella tavalla. Katsotaan sen jälkeen miten ihmiskoe on toiminut ja missä mennään kuukauden tai parin päästä. Kerron myös lisää kasvohoidosta, jonka Sara minulle huomenna tekee uusilla tuotteilla. Näillä konstein kohti hekuvaa ihoa, maybe some day! 🙂

Ihanaa sateista tiistaita kaikille! Jakakaa ihmeessä vinkit hehkuvaan ihoon ja onko siellä ruudun takana muita, jotka ovat kokeilleet ruokavaliomuutoksia ihonhoitoon? Millaisia tuloksia olette saaneet? Ja ovatko muut naiset huomanneet raskaudella ja imetyksellä olleen suotuisia vaikutuksia ihoon? Tai hormonaalisella ehkäisyllä ja muutoksilla sen kanssa?

-Hilla

 

Kiitos avustanne

Kiitos kun niin moni laittoi minulle viestiä tämän postauksen jälkeen etsiessäni harjoitusasiakasta health coach -opintojani varten. Oli mukava huomata, että niin moni oli valmis tulemaan harjoitusasiakkaakseni hyvinvointivalmennukseen. Kiitos avustanne!

Sain kuitenkin yli 100 hakemusta ja niiden joukosta valitsin lopulta kaksi henkilöä, jotka sopivat taustoiltaan ja tilanteeltaan tässä kohtaa parhaiten asiakkaikseni. Niin mielelläni valmentaisin teitä kaikkia, mutta harmillisesti se ei vaan ole mitenkään mahdollista. Onnekseni kirjoitan tätä blogia, siten minulla on mahdollisuus jakaa suuremmalle joukolle ajatuksiani, inspiraatiota ja hyvää oloa myös tässä muodossa. 

Valmistun hyvinvointivalmentajaksi tämän vuoden loppupuolella, jonka jälkeen minulla on mahdollisuus ottaa valmennukseeni yksityisasiakkaita. Saa nähdä, miten tulevaisuus muodostuu töiden suhteen, mutta jossain unelmissa minulla siintää ajatus hyvinvointiviikonlopuista tai freesillä tavalla toteutetuista ryhmävalmennuksista, joihin liittyisi myös luonto ja liikunta jollain tapaa. Saa nähdä, mitä tulevaisuudessa näiden aiheiden ympärillä keksin.

Toivotan sinulle joka tapauksessa mukavaa syksyn jatkoa, yritin vastata kaikkiin hekemuksiin henkilökohtaisesti sähköpostilla, mutta jos jollekin unohdin vastata, niin tässä kollektiivinen vastaus kaikkiin kyselyihin.:)

Olethan armollinen itsellesi, tee asioita, joista pidät ja nauti niistä sinun elämäsi onnen palasista, ihan niistä pienimmistäkin. 🙂 Ihanaa, että olet siellä ja seurailet somessa. <3

-Hilla

Onnellisuuteen liittyen tässä ajatuksiani. 

Miksi olen onnellinen?

Onnellisuuteen on oikotie, sanoisin. Onnellisuuteen oikotie on siinä, että osaa nähdä oman elämän rikkaudet, eikä haikaile kaiken aikaa jotain enemmän. Onnellisuus on loppujen lopuksi pieniä asioita.

Omaan onnellisuuden kokemukseeni on ollut positiivista vaikutusta menneellä vuodella ja äitiyslomalla. Vaikka äitiysloma onkin omalla tavalla vauvan hoidon osalta kiireistä aikaa, on mennyt vuosi antanut minulle mahdollisuuden myös pysähtyä ja miettiä mitä minä haluan.

Omille ajatuksille on ollut aikaa, olen vaunulenkeillä pyöritellyt ajatuksia mielessäni ja miettinyt, mikä elämässäni on hyvää juuri nyt.

Olen saanut kokea menneen vuoden aikana äidiksi tulon, olen kokenut onnistuneeni siinä ja saanut siitä ihan älyttömästi voimaa ja onnellisuutta. Sekin on osa onnellisuuden kokemusta.

Työ on iso osa elämää. Vietämmehän työn parissa kolmasosan jokaisesta vuorokaudesta. Äitiyslomalla olen ehtinyt tehdä pohdintaa sen suhteen, mitä haluan tulevaisuudessa tehdä. Missä minä olen hyvä, mitkä ovat vahvuuksiani ja millaisissa tehtävissä viihdyn työrintamalla ja saan energiaa päiviini sitä kautta. Olen saanut kokeilla myös yrittäjyyttä oman toiminimen kautta nyt äitiysloman aikana ja sekin on lisännyt jollain tavalla onnellisuutta. Olen yrittäjähenkinen ihminen, siksi on ollut todella hienoa huomata, että oman yrityksen pyörittäminenkin voisi olla joskus myöhemmin tulevaisuudessa mahdollista. Ei sitäkään vaihtoehtoa tarvitse sulkea pois.

Olen onnellinen siksikin, että minulla on rakastava mies rinnalla kulkemassa elämää kanssani. Parisuhde on iso osa onnellisuuttani. Vauvavuosi ei ole ollut kaikista helpoin vuosi, mutta se on kasvattanut meitä ja yhdistänyt entisestään. Niin klisee kuin asia onkin, mutta pienet hasteet kasvattaa. Kyllä se on ihana olo mennä nukkumaan yhdessä ja katsoa omaa nukkuvaa lasta. Vaikka muu päivä olisi ollut hullunmyllyä tai arkista perä pitkällä kiitämistä, niin siinä hetkessä minä pysähdyn.

Onnellisuus on pieniä asioita. Viihdyn luonnossa, saan hyvää oloa liikunnasta ja yritän avata silmiäni ihan perusasioiden äärelläkin. Lämmin sauna, kuuma kuppi teetä, ystävän tapaaminen tai rauhallinen hetki kirja kädessä. Onnellisuuden hetkiä ovat kaikki edellä mainitut minulle.

Miksi olen onnellinen? Olen onnellinen siksi, että olen tyytyväinen omaan elämääni sellaisena kuin se on, mutta tuntien silti, että minulla on mahdollisuus tehdä omilla valinnoilla muutoksia, jos niin haluan. Onnellisuus on itseensä uskomista, tasapainoa ja arkista hyvää oloa.

Ainahan voisi olla enemmän, paremmin, toisella tavalla tai mitä vaan. Sille tielle ei kuitenkaan kannata lähteä, koska se tie ei lopu koskaan. Aina joku osaa paremmin, aina jollain on enemmän, aina joku keksii sinua ennen, aina jonkun elämä näyttää ulospäin paremmalta ja niin edelleen.

Onnellisuus on sitä, että avaa silmänsä oman elämän kauneudelle ja nauttii matkasta ylä- sekä alamäkineen.

Onnellista viikkoa!

-Hilla

 

Lue lisää:

Balanssista ja elämän tasapainosta

Mitä on mindfulness?

Onnekas

Suoritatko hyvinvointia?

Luonnollisemmat valintani

10 arjen iloa

Mistä olen tänään kiitollinen?

Hallitseeko kiire sinua?

Keho ja mieli rauhoittuu

Inspiraatiosta ja luovuudesta

Sinä olet ihana

Sykkeet laskee

Hyvinvointini kulmakivet x 9