Pehmeä bataatti-chili sosekeitto

bataattisosekeitto

Jääkaappi ammotti viikonlopun jälkeen tyhjyyttään, mutta olihan siellä yksi bataatti, pari perunaa ja porkkanoita. Niistä taikoi lounaaksi pehmeän bataattisosekeiton, joka sai potkua chilistä. Ajattelin täällä blogissa jakaa tämän helpon, mutta herkullisen sosekeiton reseptin.

Sosekeitto sopii hyvin lounaaksi ja lämmittää näin kylminä talvipäivinä. Se on melko kevyt lounas, mutta keittoon voi lisätä pari ruokalusikallista raejuustoa ja sitten vaikka pari palaa täysjyväleipää lisukkeeksi. 

bataattisosekeitto

Me yritämme silloin tällöin syödä kasvisruokaa. Aika usein näin maanantaisin viikonlopun jälkeen laitamme esimerkiksi just sosekeittoa, kasvispiirakan tai kasvispastaa. Siinä muutama meidän suosikki, jos välillä haluaa kokeilla kasvisruokavaihtoehtoja. 🙂

Tässä bataattisosekeiton resepti:

  • yksi bataatti
  • 2 perunaa
  • 2 porkkanaa
  • kuohukermaa 0,5-1 dl
  • 1 tuore chili
  • suolaa

– Keitä juureksia kattilassa, kunnes ne ovat pehmeitä. Keitinveteen voi lisätä hieman suolaa.

– Kaada suurin osa keitinvedestä pois, lisää kuohukermaa loraus ja tuoretta chiliä oman maun mukaan.

– Soseuta smoothie-blenderillä tai sauvasekoittimella keitto samettisen tasaiseksi. Jos keitosta tuli liian paksua, lisää keittoon vielä vähän lisää keitinlientä.

– Tarjoile raejuuston ja tuoreen leivän kanssa. 🙂

bataattisosekeitto

Herkullisia hetkiä talvipäiviin. 🙂

Hilla

 

 

Monipuolinen kasvisruokavalio

*yhteistyössä Ruohonjuuren kanssa.

Millaisia ajatuksia kasvisruokavalio minussa herättää?

Muistan joululomalla pohtineeni, että tekisin uuden vuoden lupauksen ja lisäisin enemmän kasvisruokaa viikoittaiseen ruokapöytääni, vähentäen samalla jonkin verran punaisen lihan käyttöä. Puhuimme myös Danielin kanssa asiasta ja hänkin innostui ajatuksesta. Samalla voisimme oppia uusia reseptejä, saada vaihtelua ruokalistaamme ja monipuolistaa ruokavaliotamme.

SAMSUNG CSC

Ehkä taustalla oli pienesti ajatus myös ekologisuudesta. Asia, josta tällä hetkellä puhutaan paljon. Ei tässä suuressa maailmassa pieni ihminen aina tiedä, mikä on ekologisesti paras ratkaisu, mutta ei kait kasvisruuan lisääminen ainakaan huonompi valinta lihaan verrattuna olisi.  Ainainen jauhelihapaketin ostaminen saisi hetkeksi kilpailevia vaihtoehtoja.

No mutta miten tämä hieno päätös siirtyi sitten käytäntöön? No ei kovinkaan vahvasti. Nyt helmikuussa päätimme tehdä tälle asialle jotain. Hyvää starttia oli siivittämässä myös Ruohonjuuren ihana tuotepaketti. Kerroin Ruohonjuuren henkilökunnalleni ajatuksista vähentää helmikuuksi lihan käyttöä. Kysyin heiltä, millä tuotteilla lihaa voisi korjata.

Ja ruoka-aineitahan todellakin on monia, kun vaan hiukan laajentaa sitä ajatusmallia, johon on tottunut.

SAMSUNG CSC

Proteiinia palkokasveista, pähkinöistä ja kananmunista

Elimistön rakennusaineet, proteiinit, koostuvat aminohapoista, joista osa on ihmisen terveydelle välttämättömiä. Jotta saadaan riittävästi erilaisia välttämättömiä aminohappoja, pitää kasvisruokavaliota noudattavan lautasella löytyä sekä palkoviljoja että viljaa.

Hyviä palkoviljatuotteita ovat erilaiset pavut, linssit, herneet ja näistä valmistetut proteiinipitoiset ruoat, kuten soijarouhe ja -suikaleet, tofu ja tempeh. Muita hyviä kasviproteiinin lähteitä ovat sienet ja hamppuproteiini. Nämä olivat itselleni vieraampia tuttavuuksia.

SAMSUNG CSC

Viljoissa on hyvä suosia terveellisiä täysjyvätuotteita, jotka sisältävät paljon tärkeitä vitamiineja ja tietenkin myös kuituja. Lisukkeeksi palkoviljoille sopii niin täysjyväleivät kuin aterialla tarjottavat lisukkeet, kuten keitetty ohra, riisi tai vaikkapa kvinoa. Puurot, murot ja myslit täydentävät ruokavalion viljaosuutta.

Lisäksi hyviä proteiinin lähteitä lihaa korvaamaan ovat pähkinät, siemenet, kananmunat, tutut sienet: kanttarelli, herkkusieni ja suppilovahvero, soijarouhe, juustot. Nämä ovat myös itselleni ehkä tutuimpia ja helpoimpia käyttää.

Kiinnitä huomiota raudan saantiin

Kun punaisen lihan jättää vähemmälle, tulee miettiä raudan saantia ruokavaliossa. Lisäksi punaisen lihan rauta on paremmin imeytyvässä hemirauta-muodossa kuin kasvikunnan tuotteissa. Kasvikunnan ei-hemiraudan imeytymistä voi kuitenkin tehostaa ruokavalion keinoin. C-vitamiini tehostaa raudan imeytymistä, joten ruuan yhteydessä voi nauttia myös tuoremehua, tuoreita hedelmiä tai vihanneksia. Ja samalla jättää maitotuotteet vähemmälle, koska ne vaikeuttavat raudan imeytymistä.

Tässä siis muutamia ajatuksia, jotka kannattaa pitää mielessä kun vähentää lihatuotteiden kulutusta. Varsinkin, jos urheilee paljon, kannattaa erityisesti naisten pitää huoli riittävästä raudan ja B-vitamiinien saannista.

SAMSUNG CSC

Suuret kiitokset Ruohonjuurelle kasvisruokakokeiluani tukevista ruoka-aineista. Näillä luomutuotteilla pääsee hyvin alkuun ja kokeilemaan uusia reseptejä. Tämän viikon aloitin muun muassa isolla kattilallisella linssikeittoa. Ja sitähän riitti pariksi päiväksi evääksi töihinkin.

Jaan chili-kookos-linssikeiton ohjeen täällä bloginkin puolella, kunhan vaan saan kuvat koneelleni.

Herkullista ja rentouttavaa viikonloppua!

-Hilla