Ulkoliikunta parhaimmillaan

Olipa huikean hienoa huomata edellisen postauksen kommenteista, että siellä ruudun takana on niin paljon äitejä, hetki sitten synnyttäneitä tai pian äidiksi tulevia. Tsemppiä kaikille äideille ensinnäkin, olen todella mielissäni kun olette löytäneet blogini pariin. 🙂 Edelliseen tekstiini (vatsalihasten treenaamisesta synnytyksen jälkeen) tuli kivasti kommentteja, joista arvoin eilen voittajan.  Onni potkaisi sinua Tiitu, pääset mukaan Lupausstudion Äitikurssille, joka alkaa 9.1 verkkovalmennuksena. Ei muuta kuin treenaamisen iloa!

Muillekin äideille paljon tsemppiä vatsan palautumisen kanssa. Paljon on tosiaankin tehtävissä kotona, ilman painoja. Vaatii vain hieman aikaa, viitseliäisyyttä ja aloittamisen. Joka päivä riittää kun tekee edes pienen hetken muutamia liikkeitä, sekin on parempi kuin ei mitään. Pikkuhiljaa on sitten mukava huomata kun vatsa palautuu entisiin uomiin, jonka jälkeen on helpompi jatkaa täysipainoisempaa liikuntaa ja harjoittelua.

Ulkoilu

Me ollaan vietetty loppiaisviikonloppua venhempieni luona täällä Hollolassa ulkoillen, liikkuen ja näistä talvipäivistä nauttien. Toissapäivänä oli vielä päälle -20 astetta pakkasta, mutta eilen oli jo erinomainen ulkoilusää. Pakkanen laski ja yön aikana oli satanut uusi lumi. Eilen oli urheilujen osalta kahden lenkin päivä. En edes muista milloin viimeksi niin olisi ollutkaan, mutta vanhempien luona on vauvan hoitoapu käytettävä hyödyksi. 😉 Ja jotta en kuulosta superäidiltä kertoessani kahden treenin päivästä, niin tällaista ei useinkaan mun kohdalla tapahdu. Viime aikoina olen liikkunut keskimäärin 3-4 kertaa viikossa plus tietenkin vaunulenkit ulkoiluna. Eli isoista määristä tai juokuskilometreistä ei tosiaankaan puhuta, lähinnä nautiskelen tällä hetkellä urheilusta. Ja ehkäpä siksi juuri eilen menin illalla vielä hiihtämään, kun kerrankin oli sää, ladut ja vauvanhoito kunnossa. 🙂

Aamupäivällä isäni teki vauvan kanssa lenkin vaunuilla ja sillä aikaa me teimme metsässä polkulenkin äitini kanssa. Illalla vielä houkutti päästä hiihtoladuille kun säät kerran suosivat, joten käytiinkin tekemässä pieni saunalenkki Lahden mm-laduilla. Vanhempien luona on helppo urheilla, kun lapsen hoitamiseen saa niin hyvin jeesiä. Iltalenkin aikanakin vauva nukkui vaunuissa ja työntäjä tietenkin aina löytyy. <3

ulkoilu

Tänään olemme nukkuneet vähän myöhempään, söimme rauhassa aamupalan ja osa porukasta lähtikin jo aamupäivän lenkille hiihtämään. Me jäimme tällä kertaa vauvan kanssa kotiin, mutta hetki sitten kävin nukuttamassa hänet vaunuihin raikkaaseen ulkoilmaan. Täällä vanhempieni luona on niin kiva kun lapsen voi jättää ulos vaunuihin nukkumaan – Helsingissä kun se ei ole mahdollista. Tuntuu nimittäin, että meidän pikkuinen nukkuu parhaiten päiväuniaan juuri ulkona vaunuissa. Mutta niin varmaan nukkuisin itsekin, mikäs sen parempi paikka olisikaan nukkua kuin vaunukoppa ja lämpimät villavaatteet sekä untuvapussi.

Sellaisia kuulumisia täältä! Kohta alkaakin Tour de Skiin finaali, sen ajattelin katsoa telkkarista samalla venytellen jumisia lihaksiani. (viime aikoina venyttely on jäänyt todella vähälle, sen osalta lupaan skarpata!) Lounaan jälkeen menen vielä hiihtolenkille, ja illalla lähdemme takaisin kotiin Helsinkiin. Ihanaa sunnuntaita sinne jokaiselle, nautitaan tästä kauniista talvipäivästä! <3

ulkoilu

Onko siellä muita, joiden viikonloppu on mennyt ulkoillessa kun vihdoin saimme näin hyvät ilmat? 🙂

-Hilla

 

 

 

Endorfiinit just nyt

Voi miten suuri rooli endorfiineilla onkaan elämässäni. Nyt sen taas huomaa, kun olen ollut flunssassa ja urheilut ovat jääneet vähemmälle.

Urheilu ei todellakaan ole mulle vain suoritus tai pakollinen paha.  Se ei ole kalorien kulutuksen kohde tai väkisin päivään ahdettava ohjelmanumero.

Happy (1)

Urheilu on mulle niin paljon muuta. Urheilu on asia jota ensinnäkin arvostan paljon; mulla on jalat jotka liikkuu, lihakset jotka jaksaa tehdä töitä ja sydän joka sykkii. Mulla on vapaus urheilla ja vapaus valita mitä urheilen. Urheilu antaa energiaa, antaa mahdollisuuden kilpailla itseään vastaan. Urheilu antaa hymyä synkempäänkin päivään. Urheilu vapauttaa hyvän olon tunteen, vaikka päivä siihen asti olisi ollut millainen tahansa. Urheilun kautta tapaa mahtavia ihmisiä. Urheilu on tekee hyvää kropan lisäksi mielelle. Urheilu tekee kropan rennoksi ja mielen kevyeksi. Urheilu on iloa.

SAMSUNG CSC

Vaikka välillä väsyttäisikin, niin menen treenaamaan sillä intensiteetillä, mikä minusta tuntuu milloinkin hyvältä. Jos se on pilates tai joogatunti, annan keholleni sitä. Jos se on hikitreeni lenkkipolulla, annan kropalleni sitä.

Meinasin vetää jo herneitä nenääni, että miksi olen ollut niin paljon kipeänä tänän talvena. Mutta ennen kun herneet olivat lähelläkään nenää, päätin viskata ne kauas pois. Mullahan on kaikki hyvin! Vaikka urheilu ei niin tavoitteellista olisikaan, niin ainakin nautin siitä täydestä sydämestäni. Ja se on tärkeintä. Kaikista tärkeintä.

SAMSUNG CSC

Tänään kävin liikuttelemassa suksia hiihtoladulla vajaan tunnin verran. Ylämäet ja sykkeen nostatus tuntui vielä keuhkoissa sen verran ilkeältä, että en edes yrittänyt mennä reippaasti. Retkeilin pitkin lumisia latuja. Fiilistelin. Haistoin raikasta ulkoilmaa. Hymyilin. Katselin hiihtoa opettelevia lapsia hiihtokoulussa. Kiipesin mäkiä hitaasti ylös ja iloisena laskettelin alas. Otin iisisti, koska just nyt näin on hyvä.

Ihanaa sunnuntaita, puss puss.

<3 Hilla