Miten pysyn terveenä?

Mulla harvemmin on blogissa asukuvia, mutta tässä mökiltä sellaisia. Pari iltaa sitten olimme mökillä ja kello yhdentoista aikaan illalla aurinko alkoi laskea ja taivaanranta punertua. Vauva oli mennyt jo yöunille, joten päätimme mennä kahdestaan rantaan istuskelemaan ja katsomaan kun päivä vaihtuu yöhön. Otimme nämä kuvat rannassa ja sen jälkeen vain olimme. Tiedättekö, tässä on yksi syy, miksi blogin valokuvaaminen on joskus aika syvältä. Juuri niissä hetkissä kun haluisi vain olla, on samalla jotain sellaista, jonka haluaisi ikuistaa kameralle. Nämä kuvat otimme siinä hetkessä, mutta muuten kamera on pysynyt laukun pohjalla koko viikon ajan.

Mennyt viikko on kulunut sairastupaa pitäen, onneksi mökkimaisema on ollut kuitenkin mitä paras sairastupalaiselle. Ensin sain itse flunssan, sitten vauva saman flunssan, minulla oli kuumetta, vauvalla silmätulehdus, joka tarttui minuunkin ja nyt puolentoista viikon flunssan jälkeen minulla on edelleen vähän nuhaa ja yskä, samoin vauvalla. Voiton puolella silti olemme, mutta olisin mielelläni viettänyt perheemme ensimmäisen lomaviikon muualla kuin sohvan pohjalla makoillessa. Keksin kyllä monta mukavampaa puuhaa, kuin sairastaminen.

Siitä sainkin idean kirjoittaa hieman mietteitä aiheesta, miten minä pysyn terveenä. Tai miten voisin itse ehkä omilla valinnoillani ja teoillani vaikuttaa siihen, ettemme imuroi kaikkia flunssia tulevan syksyn aikana puoleemme.

Raskaana ollessani olin terve kuin pukki. Vuosi 2016 meni raskausmahaa kasvattaessa, olo oli hyvä ja kroppa pysyi terveenä. Nukuin paljon, söin terveellisesti ja varmasti raskaushormonitkin suojasivat jonkin verran flunssilta.

Nyt vauvan syntymän jälkeen onkin ollut vähän eri juttu. Olen sairastanut pari pitkää flunssaa jo tämän kevään ja kesän aikana ja kerran vatsataudin. Kurkkukin on ollut silloin tällöin kipeä, mutta kroppa on sinnitellyt vastaan. Ainakin omasta mielestäni sairaspäiviä on ollut vähän liiaksi, uskon silti että parempaan päin mennään. 🙂

Näin vauvan ollessa pieni, yöunet ovat jääneet ajoittain vähemmälle, rytmit ovat olleet hakusessa ja kyllä herkkujakin on tullut syötyä enemmän kuin aikaisemmin. Jokapäiväinen smoothie-koneen ääni on loistanut poissaolollaan aika usein. Liikkumaankaan en ole ehtinyt ihan siinä määrin kuin ennen. Imetyksen aikana omat rautavarastonikin vähän laskivat, mutta ovat taas nousussa. Uskon, että siinä on ainakin muutama syy, miksi flunssataudit ovat tarttuneet herkemmin. Ehkä. Tai sitten on ollut vain huonoa tuuria..

Miten pysyn terveenä syksyllä? Tai miten ainakin aiomme pysyä terveenä? Hyvät käsienpesut, mahdollisimman sikeät ja riittävän pitkät unet, viikottainen liikunta ja paluu omien säännöllisten viikkotreenien pariin, riittävästi marjoja, hedelmiä ja vihanneksia lautaselle ja smoothieita iltapalaksi vähän useammin. Kesän herkuttelujen jälkeen makea saa jäädä vähän vähemmälle, vain viikonloppuihin. Siinä ainakin muutama asia, joihin aion ja aiomme perheenä kiinnittää syksyn flunssakauden aikana huomiota pysyäksemme terveinä. Voi ainakin kiinnittää asioihin vähän huomiota. 🙂 Sillä no more flunssia meille hetkeen, kiitos.

Eihän kaikkeen voi tosiaankaan itse vaikuttaa, mutta jotain voi tehdä omilla valinnoillaan.

Onko siellä muita sitkeiden kesäflunssien potijoita? Vai oletteko saaneet olla terveinä? Miten sinä buustaat omaa terveyttäsi? Kaikki hyvät vinkit otetaan vastaan. 🙂

-Hilla

ps. terkkuja auton kyydistä, olemme matkalla kohti etelää. 🙂

Mitä on mindfulness? Mitä on tietoisen läsnäolon harjoittaminen?

Mindfulness, meditaatio, jooga ja läsnäolon harjoittaminen ovat parhaillaan asioita, jotka kiinnostavat monia. Siitä puhe mistä puute – kenties. Mutta hyvä niin, ne ovat tärkeitä asioita ja kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin kannalta on oleellista kyetä pysähtymään, olemaan tässä hetkessä kiireenkin keskellä.

Kävin Ruotsissa opiskellessani mindfulness-kurssin, siellä kurssi kuului yliopiston liikunnan ja psykologian kurssivalintaan ja halusin valinnaisena kurssina sisällyttää sen omaan tutkintooni. Ajattelin, että kurssista voisi olla omassa elämässä hyötyä, vaikka markkinoinnin kursseja vaihdossa muuten luin.

Kurssi jätti paljon positiivisia jälkiä minuun ja avasi tuota mindfulness sanaa käytännössä. Mikä merkitys läsnäololla on, miten sitä voi harjoittaa ja miten mielen voi puhdistaa silloin kun se tuntuu liian täydeltä. Meillä ihmisillä kun on taipumus olla huolissaan huomisesta ja murehtia mennyttä. Sen sijaan että osaisimme elää tätä päivää ja olla läsnä tässä hetkessä, voi mieli harhailla helposti stressin, tekemättömien asioiden tai murheiden takia vähän liikaakin. Ainakin itselläni on aika ajoin taipumusta huomisesta huolehtimiseen, toisinaan jään murehtimaan menneitä.

Mindfulness-opintojen aikana psykologi-opettaja puhui paljon myös siitä, miten ihminen on taipuvainen kangistumaan ajatuksiltaan tietynlaiseen muottiin ja siten tulkitsemaan asioita aina samalla tavalla. Olettamaan ja katsomaan maailmaa aina omien lasiensa kautta. On helppo jäädä kiinni esimerkiksi ”sitten kun sitten kun” -ajatusmalliin.

Mindfulnesissa eli läsnäolotaidoissa on tarkoitus keskittyä tähän hetkeen, sen kokemiseen, havainnointiin ja ennen kaikkea hyväksymiseen. Olla tässä ja nyt, ilman kiirettä seuraavaan hetkeen tai haikailua ajatusten tasolla menneeseen. Osaatko sanoa itsellesi: kaikki on hyvin juuri nyt. Ja sanomasi jälkeen myös uskot itseäsi.

Mielenterveysseuran mukaan mindfulness voi olla avuksi stressiin, ahdistukseen, masennukseen ja kivun lievittämiseen. Läsnäoloharjoitukset voivat olla avain onnellisempaan, rennompaan, hyväksyvämpään ja tietoisempaan elämään. On jopa tutkimuksissa osoitettu, että näiden taitojen säännöllinen harjoitaminen tukee fyysistä terveyttä ja vastustuskykyä.

Millaisia mindfulness-harjoituksia voi tehdä käytännössä?

Vierastan ehkä hieman sitä, että asioista tehdään joskus monimutkaisempia kuin ne oikeastaan ovatkaan. Samoin on osaltaan mindfulnessin laita. Voisimme puhua ihan vain rentoutumisesta ja rauhoittumisesta, joka meiltä nykyajan ihmisiltä usein unohtuu. Tai siitä on ainakin hyvä aloittaa. Mindfulness on siis kehittyneempi termi sille, että välillä on hyvä ottaa hetki itselle, rauhoittua ja kuunnella itseään.

Mindfulness-kurssilla kävimme läpi erilaisia läsnäoloharjoituksia, mutta mikä niitä kaikkia yhdisti? Rauhoituminen, keskittyminen hetkeen ja omien ajatusten hyväksyminen. Synkemmistäkään ajatuksista ei tarvitse väkisin pyrkiä pakoon. Ne voi kohdata, antaa olla, tulla kaveriksi niiden kanssa ja siten päästä eteenpäin. Tässä muutama harjoitus, joiden avulla mindfulnessia voi lähteä kokeilemaan.

Rauhallisena hetkenä on helpompi kuulla itseään, kehoaan ja tuntemuksiaan. Kun asettuu mukavasti paikoilleen voi keskittyä omaan kroppaan ja sen tuntemuksiin ja omiin ajatuksiin.

  • Valitse jotakin rentoa musiikkia tai nauti pelkästä hiljaisuudesta esimerkiksi ennen nukkumaan menoa. Sulje puhelin ajoissa, kysy itseltäsi miltä nyt tuntuu, mieti viisi hyvää asiaa menneestä päivästä.
  • Ota mukava asento, jossa sinulla on hyvä olla. Voit istua tai maata vaikka sängyssä. Sulje silmät ja hengitä. Liikuttele kehoasi. Tunnustele ja kuuntele. Anna ajatusten tulla ja mennä. Ole hyväksyvä niitä kohtaan. Ajattele vuorotellen jotain kehosi osaa ja rentoudu kehon skannauksen aikana.
  • Tiedostava ruokailu. Syö esimerkiksi yksi rusina kymmenen kertaa hitaammin kuin yleensä tekisit. Miltä rusina oikeasti tuoksuu, maistuu ja tuntuu. Olet tottunut nielaisemaan rusinan parin puraisun jälkeen, mutta tee asiat nyt eri tavalla. Syö rusina niin hitaasti kuin pystyt ja ole siinä hetkessä.
  • Pysähtymisellä ja rentoutumisella voi olla hyvä käydä läpi päivän tapahtumat ja menot ja siirtyä sen jälkeen rauhalliseen uneen. Hyväksyen tämä päivä tällaisena ja heräten seuraavana aamuna hyvillä mielen uuteen päivään. Kiitollisena siitä, että taas on uusi päivän. Mahdollisuus kokea jotain uutta, oppia, nähdä ja kokea.

Joidenkin mielestä tällainen mindfulness voi tuntua jo lähtökohtaisesti niin turhalta asialta, ettei edes jaksa kokeilla, aloittaa tai yrittää. Omakohtaisesti olen huomannut rauhallisen joogatunnin jälkeen kehoni rentoutuneen aivan täysin, mindfulness-tuntien jälkeen olo oli hyvällä tavalla tyhjä, kiitollisuuspäiväkirja taas auttaa näkemään oman elämän hyvät asiat. Blogin kirjoittamisessakin mindfulness on auttanut minua. Kiireisen päivän jälkeen päässä ei tunnu liikkuvan mitään, en saa mitään järkevää kirjoitettua tänne blogiin. Läsnäoloa harjoittamalla saan helposti luovuuteni liikkeelle ja pienen hetken päästä ideoita lähtee syntymään. Oleminen ei ole ajan tuhlausta, päinvastoin. Niin ainakin itse koen.

Pidemmällä aikavälillä mindfulness voi lisätä luovuutta ja positiivisia tuntemuksia, parantaa muistia sekä kykyä oppia uusia asioita. Harjoitteiden avulla oppii tutustumaan omiin tuntemuksiin, hyväksymään ne ja siten vahvistamaan itsetuntoa ja minäkuvaa.

Jokainen voi siis olla oman elämänsä mindfulness-guru. 🙂

-Hilla

Edellinen postaus: Milloin palaat työelämään?

Instagram: Hillasblog

Facebook: Hillasblog