Yhteistreenit tuovat vaihtelua juoksuun

Juoksen usein tottuneesti samoja polkuja, samoja reittejä ja samalla vauhdilla kuin yleensä. Tavallisin juoksulenkkini on varmasti tunnin juoksulenkki ja sen aikana ehdin juosta noin kymmenen kilometriä. On helppo olla omien tottumusten kanssa, mutta onhan se välillä kieltämättä tylsää. Kaipaan treeneihini vaihtelevuutta. Siksi nautin yhteistreeneistä todella paljon.  On mukavaa haastaa itseään yhteistreeneissä, kivassa seurassa ja saada sitä kautta vaihtelua ja ideoita omiin treeneihin. Seurassa treeni muuttuu aina jotenkin erilaiseksi.

Flunssan takia minulle tuli viime kuussa neljän viikon juoksutauko, mutta viime viikolla pääsin taas juoksun pariin ja tällä viikolla on alkanut tuntua paremmalta, sellaiselta kun juoksu yleensä tuntuu.

Olemme olleet tämän viikon viettämässä Danielin isyyslomaa hänen vanhempiensa luona Pietarsaaressa. Mieheni äiti on aloittanut tämän kevään aikana yhteistreenit Team Nordic Trail -ryhmän kanssa ja minä pääsin tiistaina osallistumaan heidän treeneihin. Kyseessä on Ruotsista peräisin oleva konsepti, joka on tänä vuonna rantautunut Suomeen, ensimmäisinä kaupunkeina Pietarsaari ja Vaasa, mutta ehkä jossain vaiheessa polkujuoksuryhmä leviää Etelä-Suomeenkin.

Täällä Pietarsaaressa Team Nordic Trail -tiimillä on yhteensä viisi ohjaajaa, jotka vuorotellen pitävät yhteistreenejä ja suunnittelevat harjoituksen koko ryhmälle etukäteen. Yhteensä meitä kerääntyi Lillsandin hiekkarannalle 30 juoksijaa. Ilta oli kaunis, aurinkoinen, pitkästä aikaa lämmin. Lillsandin poluilla olen juossut monen monta kertaa ja ne menevät heittämällä aika korkealle omissa lempimaastoissa. Vaihtelevia neulaspolkuja meren rannassa, välillä voi poiketa rantakalliolle ihailemaan maisemia.

Tämän viikon tiistaina ohjelmassa oli vauhtileikittely ja intervallijuoksu. Ja vitsit miten tekikään hyvää juosta 6 kilometriä vaihtelevalla vauhdilla. Missään vaiheessa en juossut todella kovaa, mutta pelkkä vauhdin vaihtelu riitti siihen, että harjoituksen jälkeen askel tuntui kevyemmältä ja olo sellaiselta, että oli tehnyt jotain kehittävää, erilaista. Treeni kesti yhteensä tunnin, jonka aikana teimme alku- ja loppuverryttelyn, kaksi kertaa 10 minuutin vauhtileikittelyn neulaspoluilla ja 10 minuuttia lihaskuntoa hyödyntäen omaa painoa, kaveria ja metsän puita.

Team Nordic Trail -tiimi etsii lähitulevaisuudessa ohjaajia varmasti myös Helsinkiin ja muualle Etelä-Suomeen. Jos sinua kiinnostaisi olla mukana treeneissä tai osallistua toimintaan ohjaajan roolissa, niin suosittelen ottamaan seurantaan heidän Instagram-tilin. Olisi hienoa saada tällainen tiimi myös pääkaupunkiseudulle. Ohjaajille tullaan järjestämään pienimuotoinen koulutus, kuulemma, näin minulle kerrottiin kun toiminnasta kyselin. Ruotsissa toiminta on jo vähän suurempaa, heidän Instatili löytyy täältä. Team Nordic Trail järjestää myös yhteismatkoja ulkomaille polkujuoksemaan ja treenaamaan. Ultrajuoksijoillekin heillä on mielenkiintoisia matkoja.

Nyt lähden jännittämään Suomen peliä ja tekemään pitsaa! Peukut pystyyn, että pelissä kävisi hyvin ja Suomi pääsisi finaaliin.

-Hilla

 

 

 

Näin opit rakastamaan juoksua

Joskus tuntuu siltä, että juoksua pidetään rankkana, tylsänä ja vaikeana liikuntana aloittajille ja yleisesti muutenkin. Monesti ihmisillä on erilaisia selityksiä sille, miksi juoksu ei ole heidän juttunsa. Mutta mitäpä jos oikeasti haluat oppia juoksemaan, nauttia juoksulenkeistä – saada liikuntaharrastuksen, jonka kautta voit nauttia uusista maisemista, paikoista, kaupungeista ja hyvästä olosta. Miten oppia rakastamaan juoksua? Tässä muutama vinkki minulta sinulle:

1. ALOITA RAUHASSA

Olitpa aloittelija tai kokenut juoksun harrastaja, lenkki kannattaa aloittaa rauhassa. Lähde liikkeelle matalilla sykkeillä, kroppaa lämmitellen hetken aikaa ennen oikeaa treeniä. Jos juoksuvauhtisi on muutenkin rauhallinen, voit kävellä ensin vaikka 5-10 minuuttia ja aloittaa juoksun vasta kävelyn jälkeen. Vaikka olisit kokenutkin juoksun ystävä, saattaa alkuverryttelyt helposti unohtua. Treenistä tulee kuitenkin huomattavasti mukavampi, kun aloitat sen lihakset lämpimänä. Määrällisesti parikin juoksulenkkiä per viikko riittää aluksi oikein hyvin, jos olet aloittamassa juoksua. Näin vältyt rasitusvammoilta, ehdit palautua, ehdit harrastaa muutakin ja mikä parasta, nautit juoksulenkeistä!

2. JUOKSE KAVERIN KANSSA TAI OSALLISTU JUOKSUKOULUUN

Kaverin kanssa on helpompaa lähteä lenkille. Kun olen etukäteen sopinut jonkun kanssa lenkin kalenteriin, odotan sitä innolla. Varsinkin näin pimeään ja koleaan talviaikaan on mukava juosta jonkun kanssa, vaihtaa samalla kuulumisia. Lenkki menee siinä sivussa huomaamatta.

3. OTA ITSELLESI TAVOITE JA OSALLISTU JUOKSUTAPAHTUMAAN

Nyt on oiva aika ilmoittautua jollekin kevään tai kesän puolimaratonille tai juoksutapahtumaan. Kun sinulla on konkreettinen tavoite tulevaisuudessa odottamassa, antaa se juoksulenkeillesi enemmän merkitystä ja hyvän syyn lähteä liikkeelle. Itseäni ainakin motivoi kovempien juoksutreenien tekeminen, kun tulevaisuudessa tiedän tarvitsevani kuntoa vaikkapa puolimaratonin viimeisillä kilometreillä. Oman kunnon kehittyminen ja juoksuaikojen parantuminen antavat rutkasti uutta pontta treeneihin!

4. JUOKSE VAIHTELEVIA LENKKEJÄ 

Vaihtelu virkistää. Sen sijaan että juokset aina samaa ympyrää, samaa vauhtia ja saman ajan, tee muutoksia ja juokse vaihtelevia lenkkejä. Jonain päivänä riittää puolen tunnin happihyppely, toisena reipas kiihtyvä lenkki, kolmantena tavallinen tunnin lenkki ja neljäntenä päivänä voit yhdistää kävelyä ja juoksua ja tehdä pitkän treenin peruskuntoa kasvattaen. Myös intervallit ja juoksuvedot tuovat hyvää lisää juoksutreeneihin, kunto kehittyy ja mikä parasta, saat lenkeillesi vaihtelua.

5. JUOKSE UUSISSA YMPÄRISTÖISSÄ

Muutimme kolme vuotta sitten Helsinkiin. Juoksuharrastukeni kautta olen tutustunut tähän kaupunkiin parhaiten. Nyt voin sanoa, että oman kotimme läheltä olen kolunnut lähes kaikki lenkkipolut, mutta myös suuremmalla säteellä kaupunki on tullut tutuksi. Joskus ajamme autollakin vaikkapa Nuuksioon tai Itä-Helsingin merenrannalle, ihan siitä syystä, että saamme juosta uudessa ympäristössä.

6. ETSI ITSELLESI SOPIVA AIKA JUOSTA

Oletko aamuihminen? Jos vastasit kyllä, siinä tapauksessa kannattaa laittaa herätyskello aikaisin soimaan, vaatteet illalla odottamaan ja polkaista päivä käyntiin juoksulenkillä. Jos taas koet, että myöhäinen ilta on sinulle paras aika urheilla, tee niin. Tällä hetkellä nukun vauvan kanssa todella vaihtelevia öitä, joten itsestäni ei ole aamulenkkeilijäksi. Tiedän kuitenkin sen tunteen, kun aurinkoisena kesäaamuna vetää lenkkarit jalkaan ennen aamupalaa, lähtee lenkille ja palaa virkeänä suihkun kautta aamupalapöytään. Parasta!

7. PALKITSE ITSESI

Joskus on hyvä palkita itseään. Tee vaikka itsellesi kuukauden juoksuohjelma ja kun olet selviytynyt siitä, voit astella kauppaan ja ostaa kauden kuumimmat treenitrikoot tai uudet lenkkarit. Joskus palkinto voi olla vaikka perjantai, sohva ja lasi viiniä lenkin jälkeen. Myös lämmin sauna ja jalkakylpy toimii itselläni oikein hyvänä motivaationa lähteä lenkille vaikka viikonloppuiltana. Sellaisia pieniä arjen luksuksia! Toki kaikki eivät osaa huijata tällaisilla omilla palkinnoilla itseään, mutta voi aina yrittää. 😉

Onko sulla joku oma hyvä vinkki? Kerro ihmeessä. 🙂

-Hilla