Optimaalisen terveyden valmentaminen

-Yhteistyössä PT Coaching Academy

Mennyt viikonloppu Health Coach -opintojen parissa oli jälleen antoisa ja viikon aloitus on mennyt inspiroituneissa tunnelmissa. Opiskelen hyvinvointivalmentajaksi PT Coaching Academyssa Helsingissä ja kesän jälkeen opintoni jatkuivat taas syksyllä. Kesän aikana olen viettänyt aikaa alan kirjallisuuden parissa ja miettinyt sitä, mihin omassa hyvinvointivalmennuksessa haluaisin erikoistua. Menneen viikonlopun aihe oli optimaalisen terveyden valmentaminen ja se antoi jälleen uutta purtavaa ja mietittävää aiheen parissa.

Mitä on optimaalinen terveys?

Ensimmäisenä herää tietenkin kysymys, mitä on optimaalinen terveys ja kuka sen määrittelee. Mitä ylipäätään terveys on ja mitä hyvinvointi on. Keskustelimme viikonlopun aikana kollegoideni kanssa kyseisestä aiheesta ja oli mielenkiintoista kuulla erilaisia ajatuksia aiheen ympäriltä.

Yksi tärkein määrittelevä tekijä on tietenkin asiakkaan oma kokemusta omasta yleisestä terveydentilastaan. Toki on otettava huomioon, että oma kokemus voi poiketa huomattavasti esimerkiksi lääkärin tai muiden asiantuntijoiden tai henkilöiden käsityksestä, mutta asiakkaan oma kokemus terveydestä on kuitenkin se, josta valmennusta lähdetään rakentamaan. On myös tutkittu, että mitä paremmin ihminen on oman elämänsä ohjaksissa, sitä paremmaksi hän kokee oman terveytensä ja päinvastoin.

Olemme jokainen erilaisia. Jos silti optimaalisen terveyden haluaisi määritellä lauseeksi, tarkoitetaan sillä henkilön parasta mahdollista terveydentilaa nykyhetkessä. 

Opiskelen health coachiksi, koska olen kiinnostunut lisäämään ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Mielestäni terveys ja hyvinvointi ovat käsitteinä kuitenkin laajoja, ne pitävät sisällään erilaisia osa-alueita. Ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi koostuu näkemykseni mukaan seuraavista asioista, joiden olisi hyvä olla jokseenkin tasapainossa:

1. mieli, asenne, ajatukset, tunteet

2. ravinto

3. liikunta

4. lepo, palautuminen ja uni

Näiden neljän edellä mainitun osa-alueen kautta haluan hahmottaa ihmisen kokonaisvaltaista terveyttä ja hyvinvointia ja sitä kautta valmentaa asiakkaitani kohta heidän tavoitteitaan ja päämääriään.

Puhuimme viikonlopun aikana paljon myös siitä, miten levon, palautumisen ja unen merkitys tulevat korostumaan nyky-yhteiskunnassa, kun vaatimukset lisääntyvät, työn luonne muuttuu ja esimerkiksi tehokkuusvaatimukset työpaikoilla entisestään lisääntyvät. Olen varma, että jossain vaiheessa vähemmän on todellakin enemmän. Miten oppia kuuntelemaan oman kropan viestejä, miten säädellä stressiä tai palautua riittävästi kiireen keskellä. Asioita, joiden äärellä haluan tehdä työtä.

Perinteisestä hyvinvoinnin ajatellaan koostuvan ravinnosta ja liikunnasta, mutta kokisin jopa tärkeämmäksi elämän vaatimusten keskellä mielen tasapainon ja riittävän palautumisen ja levon. Kun pohja on kunnossa, on päälle helppo rakentaa muuta, kuten säännöllistä liikuntaa.

Muutoksia arjessa kohti optimaalista terveyttä

Olen sitä mieltä, että arki on kaikista ratkaisevimmassa roolissa, kun halutaan tehdä muutoksia tai parantaa omaa terveyttä. Health coachina voin auttaa tässä prosessissa ihmistä, sillä useimmille tieto ei ole terveyden kannalta ratkaiseva tekijä, vaan käytännön toiminta. Minkä asian ihminen oikeasti pystyy viemään arkeensa ja tekemään pysyvän muutoksen, elämäntapamuutoksen. Jos pystytään muuttamaan tapoja, pystytään vaikuttamaan koko elämänlaatuun ja hyvinvointiin.

Hyvinvointivalmennus sopii myös niille, jotka ovat risteyskohdassa omassa elämässään ja miettivät, miten tästä eteenpäin. Kaikki elämän osa-alueet vaikuttavat  loppupeleissä omaan hyvinvointiin. Aina ei kuitenkaan tarvitse lähteä liikkeelle ongelman kautta, vaan sen sijaan hyvinvointivalmennusta voi hyvin tehdä myös ennaltaehkäisevästi. Miettiä jo hyvissä ajoin, voisiko omaa hyvinvointiaan vaalia jollain tapaa peremmin. Luin kesän aikana muutaman kirjan positiivisesta psykologiasta ja siinä oli paljon samaa hyvinvointivalmennuksen ajatuksen kanssa, johon itse uskon. Positiivinen psykologia kun ei takerru ongelmiin, vaan lähtee liikkeelle positiivisen kautta ja etsien ihmisen jo olemassa olevia voimavaroja.

Olisi mahtavaa, jos voisimme enemmän kiinnittää huomioitamme niihin asioihin, jotka meillä on jo nyt hyvin.

Optimaalista terveyttä ja hyvää oloa

Mitä optimaalinen terveys sinulle on? Mistä osista sinun hyvinvointisi rakentuu? Onko hyvinvointisi palautumista, ulkoilua metsässä, jooga, mieleistä liikunta, hikitreeniä, meditointia ja mindfulnessta, ystävien kanssa vietettyä aikaa, nauramista, yksin olemista, lukemista, hyvää ruokaa, ravitsevaa ruokaa, rennompaa fiilistä, iloa, onnea ja tyytyväisyyttä itseesi. Onko hyvinvointisi sekoitus edellä mainittuja asioita tai ihan jotain muuta? Mikä tekee sinut onnelliseksi?

Hyvinvoinnista puhutaan paljon, mutta kehottaisin sinua hetkeksi pysähtymään aiheen ympärillä ja pohtimaan hiukan enemmän sitä, mitä hyvinvointi ja terveys sinulle merkitsevät ja miten ne näkyvät nyt tai jatkossa elämässäsi.

Vakuutan, että pieni mietintätauko tekee hyvää. 🙂

-Hilla

Hilla Stenlund - Lifestyle-blogi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 1
Tykkää jutusta