Raskaudesta palautuminen ja treenien pariin palaaminen

Raskaudesta palautuminen ja kehon muutokset ovat monen äidin mielessä jo raskausaikana. Niin minullakin. Mietin kuinka paljon vartaloni tulee muuttumaan raskauden myötä, miten se siitä palautuu synnytyksen jälkeen ja milloin voin ja saan alkaa taas treenata. Pystynkö treenaamaan ylipäätään niin kuin ennen ja millainen matka on kuljettavana ennen kuin juoksen 20 kilometrin lenkkejä kuten ennen raskautta. Monia kysymyksiä joihin ei ole vastausta ennen kuin vauva on syntynyt. Eikä heti sen jälkeenkään.

Näin alkuun voin kertoa, että täällä edetään kaikessa rauhassa. Kevyen liikunnan pariin olen halunnut jo päästä, mutta minulla ei ole mikään kiire treenata kovaa tai ylipäätään kiiruhtaa juoksulenkeille liian aikaisin. Juttelin asiasta erään gynekologin kanssa, joka kertoi että liian aikainen juoksu voi pahimmillaan aiheuttaa kohdun laskeumaa, jota onkin jälkikäteen vaikeampi hoitaa.

Meillä myös nukutaan tällä hetkellä niin katkonaisia unia ja väsymys on erilaista kuin ennen, siitäkin syystä lisäenergiaa treenaamiseen ei ole ihan samalla tavalla kuin ennen. Tässä kohtaa on vain oltava riittävän lempeä itselleen. Kyllä niiden treenien aikakin vielä sitten tulee myöhemmin, nyt synnytyksestä on vasta viisi viikkoa.

raskaudesta palautuminen

Yleisesti puhutaan myös lapsivuodeajasta, joka on terminä vähän vanhanaikainen, mutta tarkoittaa siis aikaa synnytyksen jälkeen kun äidin ja syntyneen vauvan pitäisi lepäillä rauhassa, viettää aikaa kotosalla ja keskittyä ihan vain siihen uuden elämän alkuun. Nykyaikana tällainen lapsivuodeaika ajatus on aikalailla unohdettu ja meillä tuntuu olevan kiire tosi nopeasti palata ns. normaaliin elämään. Sorrun siihen itsekin.

Palautuminen raskaudesta on kovin yksilöllistä. Se missä toinen on muutaman päivän päästä liikkeellä voi se toiselle olla kaukainen haave. Itselläni synnytys sujui nopeasti, mutta siitä palautuminen on vienyt enemmän aikaa. Ensimmäiset kaksi viikkoa menivät lähinnä kotosalla makoillessa, kolmannella viikolla pääsin vähän liikuskelemaan ja tein ensimmäisiä kunnon vaunulenkkejä. Nyt kun synnytyksestä on jo reilu viisi viikkoa, alkaa olo olla fyysisesti korjaantunut ja viikonloppuna tein ekan kunnollisen treenin, sauvakävellen rinteitä ylös ja alas.

Vatsan alue on edelleenkin löysä ja tuntuu erilaiselta kuin ennen. Jonkin verran olen tehnyt syvien vatsalihasten aktviointia sekä lantionpohjan lihasten treenaamista. Odottelen kuitenkin vielä jälkitarkastusta, joka on parin viikon kuluttua. Sen jälkeen voi sitten enemmän alkaa suunnitella urheilujuttuja, kun on lääkäriltä saanut luvan palata treenien pariin.

raskaudesta palautuminen

Raskausaikana kiloja kertyi itselle aika maltillisesti, varsinkin alussa, mutta ihan viimeisillä viikoilla kertyi nesteitä, jotka nostivat painoa loppumetreillä. Ihan viimeisellä viikolla puntari taisi näyttää + 16 kg, joista vajaa kymmenen kiloa jäivät sairaalaan, muutama kilo on lähtenyt viimeisten viikkojen aikana kotona ja ehkä 3-4 kiloa on edelleen tallella ja saa ollakin. Onpahan mistä imettää 🙂 Viime viikolla sairastettu vatsatauti muistutti siitä, että imettäminen vie kyllä tosi paljon energiaa. Pariin päivään mikään ei meinannut pysyä sisällä, ja se vei kyllä voimat  aikalailla. Onneksi oli vararavintoa jemmassa, joten maitobaari toimi hyvin ja vauva sai ravintonsa.

Tulevan joulukuun aion vielä kaikessa rauhassa nautiskella hyvällä omallatunnolla juuri ne jouluruuat, konvehdit ja Fazerin siniset, jotka suuhuni tiensä löytävät. Treenien osalta jatkan vaunulenkkejä, ulkoilua, hyötyliikuntaa, kotijumppia ja varmaan otan myös ensimmäiset juoksuaskeleet. Tammikuussa toivottavasti hiihdän, jos vain on lunta. Ja lisäilen juoksulenkkejä ohjelmaani. Tavoitteena voisi olla, että helmikuussa kutsuisin ulkoiluani jo treenaamiseksi ja voisin täyttää vaikkapa jonkinlaista treenipäiväkirjaa.

raskaudesta-palautuminen2

Kevään tavoitteena on sitten nauttia juoksusta ja osallistua puolimaratonille. Vielä en ole päättänyt jatkanko jäsenyyttäni SATSilla, vai riittäisikö minulle vain kotijumpat tai salikortti Fitness 24/7. En kuitenkaan vauva-arjen keskellä ehdi käymään salilla kuten ennen, joten turha maksaa kalliista salijäsenyydestä siinä tapauksessa. Tykkään juosta paljon, salille ehtisin ehkä vain yksi tai kaksi kertaa viikossa. Myös suunnistus palaa keväällä sitten yhdeksi treenimuodoksi. Ihanaa. 🙂

Sellaisia ajatuksia täällä synnytyksestä palautumisen ja treenien pariin palaamisen suhteen. 🙂

-Hilla

Seuraa blogia Instagrammissa

Seuraa blogia Facebookissa

Seuraa blogia Bloglovinissa

 

 

Hilla Stenlund - Lifestyle-blogi

Yksi vastaus artikkeliin “Raskaudesta palautuminen ja treenien pariin palaaminen”

  1. En tiedä tarkemmin millä salilla/saleilla treenaat, mutta jos päädyt jatkamaan jäsenyyttä ja tarjolla on Strong Mama -tunti, suosittelen lämpimästi! Sinne saa siis ottaa vauvan mukaan ja kaikkia huoltotoimenpiteitä voi tehdä tarvittaessa kesken tunnin. Treeni itsessään on kiertoharjoittelu, jonka liikkeet on suunniteltu juuri synnyttäneitä (ja raskaana olevia) ajatellen. Itse olen tykännyt tosi paljon ja vauvakin on viihtynyt hyvin.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *