Raskausajan vitamiinit ja hivenaineet

Postauksen kuvien tuotteet saatu Hyvinvointikauppa Pur:sta.

Raskausaikana useimpien vitamiinien ja hivenaineiden tarve kasvaa. Odottavan äidin vitamiinitarve on suurempi kuin ennen raskautta. Suurempaan vitamiinikulutukseen voi vastata syömällä terveellistä ja monipuolista ravintoa, mikä on kasvavalle vauvallekin kaikkein parasta. Hyvän ravinnon lisäksi on toisinaan tartuttava myös purkista saataviin vitamiineihin ja hivenaiheisiin varmistaen niiden riittävän saannin.

Raskauden alussa ja sitä suunnitellessa otin jo itsekin selvää, mitä vitamiineja tulisi ehkäpä lisätä ravintoon. Lueskelin asioita eri lähteistä ja tässä muutamia asioita, joihin itse olen kiinnittänyt huomiota.

SAMSUNG CSC

Foolihappo ja raskaus

Olin ennen raskautta jo jostain lukenut, että odottavan äidin keho tarvitsee kaksinkertaisen määrän foolihappoa uusien verisolujen muodostamiseen. Foolihappolisän syömistä suositellaan aloitettavan jo  hyvissä ajoin ennen raskautta. Elimistö tarvitsee foolihappoa erityisesti punasolujen lisääntymisessä ja uusiutumisessa. Foolihapolla on rooli myös muiden solujen rakentumisessa. Ei siis ole ihme, että raskausaikana foolihapon tarve kasvaa huomattavasti samalla kun vauva alkaa kohdussa kasvaa. Jos nainen ei muuta ruokavaliotaan raskausaikana eikä nauti foolihappolisää, on hyvin todennäköistä, että hän kärsii foolihapon puutteesta.

IMG_20160701_130720

Tutkimusten mukaan runsas foolihappopitoisuus veren punasoluissa alkuraskaudessa vähentää vakavien kehityshäiriöiden riskiä sekä vähentänee myös ennenaikaisen synnytyksen riskiä. Minulta myös ensimmäisellä neuvola käynnillä kyseltiin foolihapon saannistani ja suositeltiin ostamaan apteekista foolihappolisää tai odottavalle äidille suunniteltua ravintolisää, joka sisältäisi foolihappoa.

SAMSUNG CSC

IMG_20160707_091447

D-vitamiini ja kalsium vahvistamaan luustoa

Olen aina syönyt melko paljon erilaisia maitotuotteita, vaikka maitoa en juokaan lähes ollenkaan. Syön silti juustoja, jugurttia myslin kanssa iltapalaksi, joskus rahkan välipalaksi ja aamupuuroon saatan lisätä raejuustoa. Siitä huolimatta, että ruokavaliooni kuuluu maitotuotteet, olen nyt raskausaikana ottanut myös kalsiumlisää aina silloin tällöin. Varsinkin nyt raskauden puolivälin jälkeen kun vauva kasvaa eniten, olisi tärkeää huomioda riittävä kalsiumin saanti, jotta vauvan luusto voi kasvaa ja kehittyä.

Kalsiumin imeytyminen vaatii toki seurakseen myös D-vitamiinia, jota olen syönyt myös ravintolisänä koko raskauden ajan. Talvisaikaan D-vitamiinia suositellaan muutenkin, mutta en ole lopettanut sen käyttöä nyt vaikka aurinko jo enemmän paistaakin. Muutamista tutkimuksista myös luin, että odottaville äideille suositeltaisiin D-vitamiinia jopa nelinkertainen määrä. Kultainen keskitie on tässäkin kohtaa varmasti paras, joten olen pitänyt ja tule pitämään D-vitamiinilisää mukana raskauden loppuun saakka.

IMG_20160702_103736

Rautalisä parantaa hemoglobiinia

Olen koko raskauden ajan käynyt tasaisin väliajoin verikokeissa seuraamassa verenkuvaani, joka on ainakin tähän saakka pysynyt hemoglobiinin osalta hyvänä. Viimeksi kun hemoglobiini minulta mitattiin oli arvo 122, mikä on siis hyvä arvo näin raskaana ollessa. Olen kuitenkin jutellut raskaana olleiden tai olevien ystävieni kanssa ja monet ovat sanoneet, että hemoglobiini on lähtenyt jyrkästi laskuun loppuraskaudessa vauvan ottaessa loppukiriään kasvussa. Synnytyksessä muutenkin tulee menettämään verta, joten olisi hyvä että hemoglobiinitasot pysyisivät mahdollisimman hyvinä raskauden loppuun saakka.

hyvinvointi-put

Minulle ei neuvolasta suositeltu rautalisää käytettäväksi, koska arvoni olivat riittävän hyvät. Itse olen kuitenkin ajatellut niin, että ylläpidän hyvää tasoa ja olen muutaman kerran viikossa ottanut rautalisää (Obsidania). Huomenna menen jälleen verikokeisiin, mistä selviää tuo arvo. Saa nähdä tarvitseeko raudan saantia lisätä vai mikä tilanne on.

Maitohappobakteereja suoliston hyvinvoinniksi

Mitä hyötyä on maitohappobakteereista raskaus- ja imetysaikana? Suomessa on tehty tutkimuksia asian tiimoilta sekä Turun että Helsingin yliopistoissa. Nämä, sekä ulkomailla tehdyt tutkimukset ovat osoittaneet, että raskauden aikana äidin käyttämät maitohappobakteerivalmisteet suojaavat lasta myöhemmin allergioilta ja erilaisilta infektioilta. Vaikutus kestää jopa vuosia synnytyksen jälkeen. Esimerkkinä maitohappobakteerit ehkäisevät atooppisen ihottuman syntyä.

Koliikkiin liittyen on saatu viitteitä, että maitohappobakteerien käyttö vaikuttaa positiviisesti koliikkioireisiin. Koliikkivauvojen suoliston bakteerifloora on epätasapainoinen ja se aiheuttaa vauvalle oireilua. Maitohappobakteerit tasapainottavat bakteerikantaa ja näin oireet vähenevät tai helpottuvat.

Neuvolassa myös sanottiin, että äidin suolisto pysyy paremmin tasapainossa raskauden aikana, kun ottaa päivittäin yhden maitohappobakteerivalmisteen ja syö muutenkin hapatettuja maitotuotteita, jos ne omaan ruokavalioon sopivat. On kuulemma myös huomattu, että hyvä bakteerikanta ehkäisee ikävää hiivasienivaivaa. Minäkin olen kyseisestä vaivasta joskus kärsinyt ja voin todeta, että kamala vaiva. Ihan mielelläni siis teen asialle jotain jo etukäteen, jos mahdollista. 🙂

SAMSUNG CSC

Ehkäise raskausarpia kasvavaa masua rasvaten

Lisäksi olen nyt säännöllisen epäsäännöllisesti yrittänyt rasvata kasvavaa masuani ja siten ehkäistä mahdollisia raskausarpia. Olen tähän saakka ainakin vielä välttynyt niiltä ja toivottavasti myös jatkossakin. Itse kuitenkin uskon, että geeneillä ja ihon rakenteella on enemmän merkitystä raskausarpien syntyyn kuin riittävällä rasvaamisella. Mutta kannattaahan neuvot ottaa silti käyttöön ja siksi olenkin öljynnyt kuulaani Hyvinvointikauppa Pur:en öljyillä ja apteekin perusrasvalla.

IMG_20160702_134908

Muutama kuukaisi sitten kävin PUR kaupassa ostoksilla ja sain sieltä myös ravintovalmentajalta hyviä vinkkejä raskausaikana tarvittaviin vitamiineihin ja hivenaineisiin. Mikäli sinäkin mietit saatko riittävästi tarvittavia lisäravinteita, suosittelen käymään PUR:essa ja kysymään neuvoa ja apua heidän ihanalta ja avuliaalta henkilökunnalta. Sieltä saat varmasti vastauksen kysymykseesi ja asiantuntevaa tietoa näihin rakauteen tai yleisesti hyvinvointiin liittyviin kysymyksiin. Kampin liikkeen yhteydessä on myös ihana smoothie-baari, mistä voit napata raikkaan juoman mukaasi täynnä aitoja vitamiineja ja energiaa. 🙂

Sellaisia hyvinvointijuttuja tällä kertaa. 🙂

t.Hilla

Täältä löydät myös Pur:en verkkokauppaan  ➡

Pur Hyvinvointikauppa & Farmasia verkkokauppa

PUR-kauppa on uuden sukupolven terveyteen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin erikoistunut myymäläkonsepti, johon kuuluu kaksi kivijalkamyymälää Helsingissä sekä verkkokauppa.

FitFashion

FitFashion on Suomen suurin ja paras aktiivisen elämäntyylin blogiyhteisö. Bloggaajien elämänmakuisista tositarinoista löydät motivaatiota ja ideoita arkeesi.

3 vastausta artikkeliin “Raskausajan vitamiinit ja hivenaineet”

  1. Kiitos kattavasta tietopaketista (joka ei kuitenkaan ole ahdistavan osta-osta-osta-henkinen ;)) 🙂
    Itsellä raskaus on toivottu, muttei vielä koettu. Silti nuo vitamiiniasiat kiinnostavat, mutta olen kuitannut omat vitamiinitankkaukseni päivittäisellä Beroccalla, jossa on aika hyvä koostumus ja pitoisuus kaikkea (myös sitä foolihappoa 400mcg – muistatko mitä sinulle suositeltiin määrällisesti?) sekä vahvalla omega-3-kapselilla ja nyt kuuriluontoisella sinkkitabletilla. Päivittäin tulee myös napattua kalkkia, vaikka maitotuotteita (ja broccolia ja seesaminsiemeniä ja täysjyvää, joista kalsiumia saa myös) tulee syötyä päivittäin jossain muodossa, mutta tod.näk. suositeltua vähemmän. Niistä saa samalla 10 mcg D-vitamiinia, jonka olen ajatellut riittävän nyt kesällä ja talveksi alan sitten taas syömään 50 mcg 🙂
    Hei ruokajutuista puheen ollen – etkös sinä ollut gluteenittomalla? Otatko treenejä ajatellen energiat gluteenittomista vai esim juureksista? Kaikkien kropat kun toimii eri tavoin, niin en voi käsittää miten joku jaksaa juosta ja olla jopa vhh-ruokavaliolla kun itseltäni loppuvat paukut lyhyeen ellen syö hiilareita muussa kuin kasvis- ja hedelmämuodossa 😀

    • Moikka! Olin jonkun aikaa gluteenittomalla aikuisiän akneni takia, mutta kun raskauden myötä ihoni tasoittui, niin päätin sitten jatkaa normiruokavaliolla. Mutta söin gluteenitonta kaurapuuroa, riisiä, perunaa, juureksia, vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja hyvin jaksoin treenata. 🙂 En siis ollut vhh-ruokavaliolla, vain vaan gluteenittomalla. Hiilareita siis sain koko ajan, niitä ilman mun kroppa ei toimis ollenkaan. 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta