Välipalasta energiaa treeniin

Otatko sinä välipalasta energiaa ennen treeniä? Ajattelin listailla omia välipalasuosikkejani, koska huomaan valokuvatiedostoni olevan pullollaan ruokakuvia. Tykkään ottaa ruokakuvia, vaikka joidenkin mielestä se on tyhjänpäiväisintä mitä voi tehdä. Useimmiten ne on juurikin välipaloja, joita kuvaan, koska niistä saa kivoja kuvia ja mikäs sen mukavampaa kuin asetella limen lohkoa smoothielasin reunaan ennen kuvaamista. 😉 Yleensä ravintolaruuat ja ystävien kanssa nautitut herkut jätän kuvaamatta, koska pyhitän mielummin sen tilanteen ruuasta nauttimiselle, enkä kuvien räpsimiselle.

Mutta kuten sanottu, nyt niihin välipalasuosikkeihini. Tai välipaloihin, joita useimmiten syön. 

Smoothiet:

Smoothiet ovat välipalojeni kärkipäässä. Tykkään niiden raikkaudesta, helppoudesta ja niiden sekaan saa helposti ”piilotettua” kaikenlaista terveellistä. Lemppari smoothieni sisältää tällä hetkellä mangokuutioita ja marjoja jossain muodossa. Kookosmaidon ja ananaksen sekoituskin on todella herkku. Flunssan vaivatessa tai todellisen terveysintoilun iskiessä teen vihersmoothieita. Niissä riittää vitamiineja ja hivenaineita. Kokeilen erilaisia reseptejä, mutta yleensä omat vihersmoothiet muodostuu sen mukaan, mitä vihreää sattuu mukaani tarttumaan kaupan hedelmä- ja vihannesosastolta. Ja harvoin  muutenkaan seuraan tarkasti minkään smoothien reseptiä, keksin ihan omasta päästäni erilaisia sekoituksia; joskus onnistuu, toisinaan ei niin hyvin.

Rahkat ja jugurtit:

Rahkat ja jugurtit ovat myös oikein oiva välipalavaihtoehto. Ainakin niille, joiden vatsat maitotuotteita kestävät. Joillekin ne aiheuttaa vatsan turvotusta tai laktoosiongelmia ja siinä tapauksessa ne kannattaa jättää vähemmälle tai kokonaan pois omasta ruokavaliosta. Itse tykkään sekoittaa rahkan, turkkijugun tai maustamattoman jugurtin sekaan marjoja, mysliä ja hunajaa. Tuon kombon kruunaa vielä pähkinät. Ai että mitä herkkua. 

Leivät:

Nykyään leivän syönti on aika out, koska monet karttaa hiilareita tai varsinkin juuri leivän syömistä. Itse en kuitenkaan näe mitään ongelmaa leivän syönnissä – miksei voisi syödä kokojyvä leipää muutamia paloja, ja varsinkin ennen treeniä se on toimiva vaihtoehto. Treenaamaan kun ei voi mennä täydellä vatsalla, mutta silti jotain pitää syödä esimerkiksi työpäivän jälkeen ennen juoksulenkille lähtöä. Siinä kohtaa on paikallaan pala täysjyväleipää, jonka päälle vaikka kalkkunaa ja avocadon siivu. Sen voimalla kyllä jaksaa hyvin heittää esimerkiksi juoksulenkin. 

Munakkaat:

Munakas voi olla ihan kunnon ruokakin, mutta nopean valmistuksen takia lasken sen myös välipalaksi. Heitä paistinpannulle yksi kokonainen kananmuna ja toisen kananmunan valkuainen. Sen lisäksi vaikka vähän vihanneksia, muutama fetajuuston pala ja pari siivua kalkkunaa lisäksi. Muutamassa minuutissa maittava ja täyttävä välipala on jo lautasella. Munakkaistakin saa lisäkkeiden kanssa monia erilaisia variaatioita. 

Hedelmät:

Hedelmät vaan on niin helppoja. Jos ei jaksa sen enempää nähdä välipalojen eteen vaivaa, niin aamulla laukkuun kannattaa sujauttaa vaikka banaani ja omena. Sitten kun iltapäivällä alkaa huikomaan, niin ei tarvitse alkaa himoitsemaan kahvipullaa tai suklaapatukkaa. Sen sijaan siinä kohtaa voi kaivaa käsilaukustaan vesipullon ja pari hedelmää. Protskuahan hedelmistä ei saa, mutta niiden kanssa voi vaikka syödä kourallisen pähkinöitä, joita voi myös kantaa laukussaan välipalavarana.  

Itse  kaipaan välipalaa yleensä iltapäivällä, kun lounaasta on kulunut muutama tunti. Ihan turha venyttää lounaan ja päivällisen väliä liian pitkäksi. Siitä ei saa muuta kuin matalan verensokerin ja kiukkuisen mielen. Niin ainakin minulle käy. Seuraavalla ruuallakaan ei ole sitten kiljuva nälkä, kun on haukannut jotain pienempää välissä. 

Välipaloilla ei ole niin väliä sellaisina päivinä kun en urheile. Mutta välipalojen tärkeys korostuu päivinä, jolloin on tarkoitus urheilla. Myös nyt raskauden aikana on ollut tärkeää pitää välipailoista huoli, jotta verensokeri pysyy tasaisena.

En pysty lähtemään treenaamaan täydellä vatsalla, mutta jotain pientä on kuitenkin syötävä ennen urheilua. Silloin syön jotakin noista yllä luettelemistani välipaloista. Veden juontia ei myöskään saa unohtaa. Välillä nälkäinen olo voi tulla ihan vaan siksi, kun ei ole muistanut juoda päivän aikana riittävästi. 

Siinä oli kutakuinkin listattuna välipalat, joita syön useimmiten. Unohtuiko tuosta listalta joku tosi hyvä juttu? Tai oisko teillä antaa mulle jotain vinkkejä? Syöttekö itse välipaloja vai riittääkö ihan vaan pari isompaa ateriaa? 

<3 Hilla

Hilla Stenlund - Lifestyle-blogi

3 vastausta artikkeliin “Välipalasta energiaa treeniin”

  1. Mä syön aina välipalan lounaan ja päivällisen välissä, muuten musta tulee kiukkuinen, kun verensokeri laskee liian alas :D! sen takia kannankin aina laukussa mukana hedelmää + pähkinöitä tai proteiinipatukkaa missä ei lisättyä sokeria (esim. Questbar)! Joskus saatan smoothienkin napata mukaan 🙂

    • Mikään ei olekaan kauheampaa, kuin verensokerin lasku iltapäivästä. Mulla ihana sama juttu, jotain on pakko haukata välissä. 😀 Hyviä välipaloja sielläkin! Kivaa päivää Sofia! -Hilla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

 
Tykkää jutusta